Unity game engine

Deze pagina gaat over de game engine en ontwikkel omgeving Unity. Ik schrijf al mijn hele leven code voor games, zowel spellen als Reversi, een Adventure interpreter. maar ook platform spellen en 2D spellen voor verschillende platformen. De meeste spellen schreef ik in de programmeertaal C maar ook HTML5 en Javascript. Als ontwikkelomgeving voor 2D games gebruikte ik Construct 2 waar ik een licentie voor gekocht heb. Ik heb wel pogingen gedaan om zelf een 3D engine te schrijven maar dat bleek uiteindelijk toch te hoog gegrepen, toch liep ik al bijna twintig jaar rond met het idee voor een Adventure spel met de naam “Hotel Bom Vivant” en ik had het op papier al sterk uitgewerkt. Na iedere zomervakantie kwam het weer naar boven maar uiteindelijk bleek dat wat ik wilde maken (een realistisch 3D spel) niet haalbaar en zeker niet betaalbaar. Tot ik dit jaar Unity leerde kennen en deze omgeving sprak me onmiddellijk aan. Ik kan goed programmeren in C, C++ en C# en de wijze waarop Unity in elkaar zit (in combinatie met Visual Studio) sprak me ook heel erg aan. Kortom, ik ben me gaan verdiepen in Unity en heb een aantal assets gekocht waarmee ik eindelijk mijn adventure game ga maken en uitbrengen. Op deze pagina kunt u de ontwikkelingen volgen. Vriendelijke groet, Hein Pragt.


Over Unity

Unity logoUnity is naar ze zelf aangeven, de favoriete engine van meer dan 45% de game ontwikkelaars en dit zou het de meest gebruikte engine ter wereld maken. Uit dezelfde enquête blijkt dat hun naaste concurrent (Unreal Engine) iets meer dan een derde van het marktaandeel heeft. De engine is gratis en eenvoudig te installeren op zowel Windows-pc of Mac (Linux-ondersteuning komt er aan) en zijn heel veel online tutorial te vinden zowel in tekst als in YouTube films en het is zelfs mogelijk een echte opleiding te volgen met certificering. Ook een zegening voor de beginnende game ontwikkelaar is de Unity Asset Store waar u alles vinden, van 3D-modellen tot geluidsbibliotheken, aangepaste scriptring-oplossingen en zelfs complete projecten om in rond te neuzen en te leren van anderen. De meeste inhoud wordt gemaakt door de community en kost geld, maar er zijn veel gratis versies van bepaalde items en Unity zelf uploadt vaak volledig gratis inhoud. U kunt een compleet spel maken zonder te programmeren, maar wanneer u toch iets speciaals wilt of iets anders dan het standaard gedrag, dan kunt u in C# zelf functionaliteit toevoegen of wijzigen. Het grappige is dat de scripts zelf weer met drag en drop aan componenten gekoppeld kunnen worden. De Unity API is online heel goed gedocumenteerd en geeft duidelijk inzicht in hoe een bepaalde functie werkt of zou moeten worden gebruikt. Deze handleiding wordt voortdurend bijgewerkt, en komt u er niet uit dan is er altijd nog het forum.

Onder Windows is de Unity ontwikkel omgeving geïntegreerd met Microsoft Visual Studio wat het bewerken van C# code stukken vereenvoudigd. De hele interface van Unity is even wennen maar is uiteindelijk zeer gebruikersvriendelijk, hoewel het in het begin wel zoeken is in de enorme lijst van mogelijkheden en instellingen. De beste wijze om het te leren is de tutorials volgen en vooral zelf veel experimenteren. Neem het openen van een deur, zoek het uit, experimenteer met code en wat graphics en alles zal uiteindelijk op zijn plaats vallen. Met een paar oefeningen bent u in staat om een simpele game te maken die er ontzettend goed uitziet en veel standaard functionaliteit krijgt u standaard “out of te box” meegeleverd. Ik was in ieder geval binnen een paar dagen verkocht en verknocht aan de Unity engine en ontwikkel omgeving.

Mijn adventure spel Hotel Bon Vivant

Ik heb al jaren een map op zolder liggen met een redelijk uitgewerkt verhaal, grapgics, geschidenisboekjes om te zorgen dat alles klopt op de tijdlijn en schetsen en tekeningen. Na vele jaren ga ik dit spel bouwen in de Unity engine en de voortgang zal ik hier gaan plaatsen.


Boeken over Unity en C#.

boekboek bestellenUnity in Action, Second _p2 Multiplatform game development in C#.
With a huge ecosystem of pre-built game assets, an enthusiastic community of fellow developers, and support for nearly every platform, Unity is a great choice to make your dream game a reality. Unity in Action, Second Edition teaches readers to write and deploy games with the Unity game development platform. Fully updated to include the latest changes to Unity, new best practices, and an entire chapter on building 2D platformers with Unity's expanded 2D toolkit, this book is essential for any aspiring game developer. Key features * Hands-on examples * Clear explanations * Excellent graphics Written for those who know how to program, in C# or a similar OO language. No previous Unity experience or game development knowledge is assumed. Unity is a professional-quality game engine used to create video games targeting a variety of platforms. (Dit boek heb ik in de digitale versie)


boekboek bestellenGame Development with Unity, 1st Edition The Unity engine game development tool is a multi-platform engine and editor rolled into one. It is an ideal development tool for independent developers and students, and many pro studios turn to it for fast prototyping. Unity allows developers to create a single game and release it on many platforms including Android, iOS, and the web. This completely updated edition of GAME DEVELOPMENT WITH UNITY is a tutorial-style guide that provides a complete overview of the Unity editor along with step-by-step projects covering every basic functional aspect, from asset importing to publishing. Each chapter includes tutorials and small assignments geared toward making a larger game. You will learn the basics of design and level theory and prototyping concepts in the virtual world. You will also learn how to polish and publish your finished game. A companion website features software, sample levels, source code and more. Start learning Unity today with GAME DEVELOPMENT WITH UNITY, SECOND EDITION.


Last update: 27-08-2018
 Binnen dit thema



 Meer thema's


 Lees hier de privacyverklaring van deze site.

Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Dit is mijn