Programmeren

Vanaf het moment dat ik ruim 30 jaar geleden mijn eerste computer kocht ben ik aan het programmeren. Eerst in basic, daarna in z80 assembler, daarna vele jaren in C en C++. Hier is een lijst van programmeertalen waarin ik "beroepsmatig" gewerkt heb: Java, Perl, Php, C, C++,C#,Delphi, Cobol, Unix Shell scripts, JavaScript, VBScript, Xslt, Turbo Pascal, Basic, Assembly voor diverse processors (8080,Z80,8031,80186,80386,Pentium). Ook programmeerde ik 30 jaar geleden al spellen, eerst in Basic, toen in Basic en assembler, daarna in C (c++) en Assembler en de laatste jaren HTML5 / Javascript. Beroepsmatig programmeer ik momenteel in C# (DotNet), Java en C, maar ook een projectje in Psql kwam er nog even tussendoor. Momenteel programmeer ik mijn zelfgebouwde robots in C en bouw ik apps voor Windows en Android. Door mijn brede kennis en ervaring ben ik heel breed inzetbaar en bovendien vind ik (bijna) alles ook leuk om te doen. Dit is een index pagina naar alle onderwerpen op mijn site die te maken hebben met computers en programmeren. Vriendelijke groet, Hein Pragt

De programmeertaal C

De programmeertaal C++

3D programmeren

Adventure interpreter

Opengl programmeren

PragtTextUtil programma

PragtTextUtil is geen editor hoewel de basis functies om tekst te kunnen bewerken wel aanwezig zijn in het programma. Het programma is bedoeld om bewerkingen uit te voeren op tekst zoals het omzetten naar hoofd of kleine letters of het verwijderen van HTML tags en het omzetten naar nette paragrafen. Maar ook bewerkingen als trim, uniq, sort en filtering zitten in dit programma en een complexe bewerking om een gesorteerd woord frequentie overzicht te maken om bijvoorbeeld goede keywords voor een webpagina te kunnen bepalen. Ook kunt u bijvoorbeeld uit een logbestand alle regels filteren die een bepaald woord bevatten of juist niet een bepaald woord bevatten. Ook een leuke optie is zoek en vervang met de mogelijkheid om CTRL tekens te gebruiken in de zoek maar ook de vervang tekst. Als invoer kan het programma natuurlijk alle vormen van platte tekstbestanden lezen, maar ook bestanden als hex/ascii dump, html pagina's, webpagina's via een HTTP verzoek (simpele wget) om de exacte response van een internet server op te vangen. Maar ook kunt u de inhoud van uw directory in de tekstbewerker laden om zo bijvoorbeeld een gesorteerde lijst van al uw muziek te maken. (Onder Windows is het nog steeds niet mogelijk om de lijst uit de verkenner te knippen en plakken). Ook kunt u de uitvoer van een command line opdracht rechtstreeks in de tekstbewerker inlezen. Verder zit er een variant van de bekende Linux / Unix utils grep, diff, head en tail in maar dan geschikt gemaakt voor MS-Windows.
lees meer over het PragtTextUtil programma

Het spel reversi

Games programmeren

Unity game engine

Freeware Z80 microprocessor IDE

Mijn apps overzicht

mijn apps in de appstoreIn 2013 ben ik begonnen met het maken van apps voor Android en sinds 2014 bouw ik ook apps voor Windows Desktop, Tablet en Phone. Ik ben geen Apple fan dus ik schrijf geen IOS apps. Alle apps zijn geschreven in HTML5 / Css3 / Javascript, soms vanuit het pakket Construct2 waarbij gebruik gemaakt is van canvas. Voor het bouwen van de app packages voor de Android apps gebruik ik meestal de Intel XDK omdat deze eenvoudig gesignde Android packages kan genereren. De laatste tijd gebruik ik Microsoft Visual Studio als ontwikkelomgeving voor alle apps en maak ik ook gebruik van WinJS waar ik een grote fan van ben geworden en maak ik tegenwoordig zogenaamde Universal apps die in één keer geschikt zijn voor alle devices. Dus één set broncode voor de app voor meerdere platformen. Dit lijkt te mooi om waar te zijn maar in Visual Studio is het mogelijk. Ik ben ook redelijk ervaren (en heb met succes het Microsoft examen gedaan) in HTML5 / Css3 en Javascript. Veel ontwikkelaars denken hier wat makkelijk over maar het is een zeer uitgebreide en kennisintensieve programmeer omgeving die zeer veel mogelijkheden biedt. WinJS is een schitterend platform voor het maken van echt Universal apps en een schitterende toolbox om mooie en goed functionerende apps te bouwen. De laatste tijd concentreer ik me dan ook meer op het bouwen van Windows apps. Op deze pagina staat een overzicht van alle apps die ik ontwikkeld heb met een korte beschrijving en een link naar de appstore waar deze app voor uw toestel te downloaden is.

Animated Slider Puzzle

Windows 8 / 10 en Windows Phone versie

Animated Slider Puzzle appDit is een schuifpuzzel met een bewegend plaatje wat het oplossen van de puzzel een behoorlijk ingewikkelde klus maakt. Het spel heeft drie niveaus, 3x3, 4,4 en 5x5. Het spel is een Windows Universal App geschreven met HTML5 Canvas en Javascrip in combinatie met de WinJS library. Veel speelplezier, Hein Pragt.

This is a animated slider puzzle with 3 levels (3x3)(4x4) and (5x5). The challenge is that the image is constantly animated while you try to solve the puzzle. Regards, Hein Pragt.

Download uit de Windows appstore


Schetsboek

Windows 8 / 10 versie

schetsboekd appEen eenvoudig tekenprogramma om de leukste tekeningen te maken. Kies een kleur en de dikte van de pen, kies een achtergrondkleur of doe een stap terug. Eenvoudige bediening, ook geschikt voor jonge kinderen. In de laatste versie kunt u ook afbeeldingen laden en de tekening opslaan. Deze app is in HTML5 Canvas met Javascript geschreven en maakt gebruik van Jquery en WinJS. Veel speelplezier, Romy en Hein Pragt.

Download uit de Windows appstore


Rekenmemory

Android / Windows 8 / 10 versie

rekenmemory appDit is een spel waarbij je goed moet kunnen rekenen maar ook goed moet kunnen onthouden. Op de rode kaartjes staan de sommen en op de blauwe kaartjes de uitkomsten. Selecteer eerst een rood kaartje en daarna een blauw kaartje om de goede uitkomst bij de goede som te vinden. Op het eerste scherm kun je kiezen hoe groot de getallen mogen zijn en welke bewerkingen (+-/*) er gebruikt worden. Door bijvoorbeeld alleen vermenigvuldigen te kiezen kun je de tafels op een leuke wijze oefenen. Een leuk leerzaam spel voor kinderen, maar ook een leuke uitdaging voor volwassenen. Het spel is het best op een tablet te spelen maar wanneer het scherm groot genoeg is werkt het ook goed op een telefoon. Veel speelplezier, Romy en Hein Pragt.

Download uit de Google Play appstore

Download uit de Windows appstore


Het platformspel: Rainbowcat

Windows 8 / 10 versie

rainbowcat spel appRainbowcat is een zogenaamd platformspel met als hoofdpersoon een bijzondere kat. In dit spel is het de bedoeling om alle kristallen en alle sleutels te verzamelen en op de honden te springen om ze te elimineren. U kunt ook op speciale opjecten springen zoals de regenboogbal en de muis om speciale Rainbowcat krachten te krijgen. Het spel heeft drie levels en een eindbaas. Het spel is met toetsen maar ook met touch screen controls te spelen. De touchscreen controls verschijnen alleen wanneer u touchscreen heeft. Vriendelijke groet, Hein Pragt.

Rainbow Cat is a platform arcade game about a special cat. In this game you have to collect all Gems and Keys and jump on dogs to destroy them. You can also jump on objects like rainbow ball and mouse to change the cat to Rainbow Cat and obtain special powers. The game contains three levels. The game can be controlled by keyboard and onschreen touch controls. Regards, Hein Pragt

Download uit de Windows appstore


Scott Adams Adventure Interpreter

Android / Windows 8 / 10 versie

adventure interpreter appDit is een Scott Adams adventure game interpreter programma, het werd oorspronkelijk geschreven in 1997 en is geport naar HTML5/CSS/Javascript in 2014 door Hein Pragt uit Nederland. Dit programma kan worden gebruikt op elk Android-toestel als het scherm groot genoeg is, maar het werd het ontworpen om te gebruiken op tablets. In de app zitten de originele spel databestanden, (met toestemming van Scott Adams). De gebruikersinterface heeft knoppen voor veelgebruikte commando, een aparte inventaris venster, en drop-down lijst met alle zelfstandige naamwoorden en werkwoorden. Dit maakt het makkelijker om te spelen, want in de oude versies van het spel was het vaak meer “verzin de zoekwoorden”. Deze versie maakt het makkelijker om de games met een meer moderne en gebruiksvriendelijke userinterface te spelen. Ik heb dit programma "just for fun" gemaakt, want soms moet je iets doen om de programmeren leuk te laten blijven zonder enig commercieel belang. Ik heb genoten van het programmeren van deze app en het spelen van de oude games, ik hoop dat u ook zult genieten van het spelen van deze games. >This is a Scott Adams adventure game interpreter program, it was originally written in 1997 and ported to HTML5/CSS/Javascript in 2014 by Hein Pragt from the Netherlands. This program can be used on any Android device if the screen is large enough, it was designed to use on tablets. I included the original game data files, (with permission of Scott Adams). The user interface has buttons for common command, a separate inventory window, and drop-down list with all nouns and verbs. This makes it easier to play, because in the old versions the game was more like guess the keywords. This version makes it easier to play the games with a more modern and user friendly user interface. I created this program "just for fun" because sometimes you need to do something to enjoy programming without any commercial use. I enjoyed programming this interpreter and playing the old games, I hope you will enjoy playing these games as well. Regards, Hein Pragt

Download uit de Google Play appstore

Download uit de Windows appstore


Spellingspel

Android versie

spellingspel appDit is een spel waarbij je telkens tien korte zinnen te zien krijgt met daarin een woord waarin een letter of een paar letters ontbreken. Achter de zin kun je kiezen welke letters er zouden moeten staan. Wanneer je alle tien hebt gedaan kan de computer het nakijken en zie je welke woorden je goed hebt en wel welke woorden je nog beter moet oefenen. Veel speelplezier, Romy en Hein Pragt.

Download uit de Google Play appstore





Tafels oefenen app

Android versie

tafels oefenen appMet deze app kun je de tafels van 1 tot en met 10 oefenen. Je kunt de tafels netjes op volgorde of in willekeurige volgorde oefenen. Druk op een knopje bovenaan om een tafel te kiezen en of je het op volgorde (eerste rij) of door elkaar (tweede rij) wilt oefenen. Wanneer je alle sommen hebt gemaakt kun je op de controleer knop drukken om te zien hoe je het gedaan hebt. Wanneer je een fout gemaakt hebt staat er ook het goede antwoord in een rode kleur. Na de controle moet je eerst weer een tafel aanklikken om nog een keer te oefenen, bij door elkaar zal de volgorde steeds anders zijn!

Download uit de Google Play appstore



Handige boeken

boekboek bestellenProgrammeren voor Dummies Ontdek zowel de basisbeginselen van programmeren als geavanceerde programmeerprincipes. Durf jij de uitdaging aan? Met dit boek leer je op een vlotte manier programma's schrijven die probleemloos werken onder Windows,Mac OS en Linux. Maak kennis met de verschillende programmeertalen, bedenk een goed ontwerp en verdiep je in de belangrijkste bouwstenen van programma's. Wallace Wang heeft meer dan 2,3 miljoen verkochte Voor Dummies-boeken op zijn naam staan. Daarnaast heeft hij veel lol als stand-upcomedian en met zijn eigen radioprogramma. Oefen er op los met de voorbeelden op de cd-rom! Op de bijgeleverde cd-rom: - alle programmacode uit het boek in meerdere talen; - demoversies van Liberty BASIC, REALbasic, Dev-C++, Valentina, Galax y en Revolution Studio; Programmeren wordt vaak als iets ingewikkelds gezien, waarbij talloze technische termen en lappen codes doorgenomen moeten worden. De auteur probeert hier met dit boek verandering in te brengen door de basis van het programmeren bij te brengen zonder meteen de diepte van een programmeertaal in te gaan. Het gaat over de algemene werking van programma’s, de gelijkenissen tussen programmeertalen en de keuze voor een programmeertaal. Net als de andere boeken in de 'voor dummies'-serie is het boek toegankelijk geschreven en brengt het de materie met humor. Er is een beperkt aantal zwart-witillustraties, maar voldoende om de tekst te verduidelijken. Tips, waarschuwingen e.d. worden met behulp van icoontjes duidelijk onderscheiden van de rest van de tekst. Het boek bedient de doelgroep, van (wellicht) geïnteresseerde programmeurs, op een prettige, toegankelijke wijze van de stof en geeft veel bronnen voor het vervolg. De cd-rom is in deze editie verdwenen en vervangen door een website met hulpmiddelen en links naar programmeertalen.


boekboek bestellenIn zee met C In zee met C is bestemd voor gebruik in het hoge onderwijs bij een inleidende cursus C voor technische informatica, elektrotechniek of industriële automatisering. Dit boek bestaat uit twee delen. Deel I is een algemene inleiding in de taal C, gebaseerd op kleine complete programma's aan de hand waarvan begrippen en elementen van de taal toegelicht worden. Deel 2 richt zich op C in een technische en/of embedded omgeving. Ook hier worden zoveel mogelijk compleet werkende programma's gepresenteerd die de lezer kunnen inspireren of waarmee de werking van een stuk software wordt verduidelijkt. In het eerste deel van het boek wordt een inleiding in de hogere taal C gepresenteerd. Het een en ander wordt aan de hand van C-programma's toegelicht. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een C-compiler in een Linux omgeving. Het is voor de beginner goed te volgen en alle belangrijke elementen van C komen aan de orde. Het tweede deel is gericht op C in een embedded en/of technische omgeving. Het laatste deel is doet een groot beroep op voorkennis van de gebruiker. Waar nodig wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven. Onderwerpen zoals variabelen en constanten, samengestelde datatypen, pointers, functies, C in een embedded omgeving, crosscompilatie, het aansturen van hardware vanuit C, fixed point-berekeningen, assemblers en netwerktoepassingen worden behandeld. Goed geschreven studieboek voor het hoger onderwijs; een tweede doelgroep is de pc gebruiker die programmeren als hobby heeft. De uitgave is ook geschikt als naslagwerk.


boekboek bestellenMaak je eigen apps Heb je altijd al een app willen maken? In dit boek neemt Serge de Beer je stap voor stap mee in het proces van zelf een app maken. Hoe werk je met een programma als Gamesalad? Waar moet je aan denken tijdens het ontwerp en het programmeren van je eigen apps? Serge is bekend van zijn praktische cursussen met ‘Learning Tour” en heeft veel ervaring met het programmeren van apps. Heb je weinig programmeerervaring? Geen probleem. Het boek is door de visuele opzet eenvoudig en praktisch. Hoe werkt dat nu: een eigen app maken? Annemarie van Essen interviewt in het boek mensen met ervaring in het maken van apps. Wat was hun doel en hoe hebben zij dat bereikt? ‘Maak je eigen apps’ is het boek dat je nodig hebt wanneer je zelf aan de slag wilt met het ontwikkelen van mobiele applicaties. Smartphones en tablets zijn in korte tijd zeer populair geworden en worden voor steeds meer doeleinden gebruikt. Wie zelf een originele toepassing bedenkt. kan daarvoor een app (applicatie) schrijven, maar het maken van een eigen app kan een behoorlijke uitdaging zijn. Dit boek leert de lezer hoe een app gebouwd kan worden met behulp van het programma GameSalad, oorspronkelijk bedoeld voor het maken van spelletjes, maar ook voor andere toepassingen bruikbaar. Na de installatie van de software wordt uitgelegd hoe een app opgezet wordt, hoe foto's, geluid en bewegende elementen toegevoegd worden, en hoe het eindresultaat gepubliceerd kan worden. Het tweede deel behandelt een andere mogelijke aanpak: het schrijven van een webapp. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van HTML en jQuery om een webpagina te maken die speciaal geschikt is voor smartphones en tablets. De tekst wordt afgewisseld met enkele interviews. De tekst is voorzien van een groot aantal schermafbeeldingen in kleur en geeft bij elk hoofdstuk een praktijkopdracht. Her en der ruimte voor eigen aantekeningen. Geschikt als introductie voor lezers die een niet al te complex eigen idee willen omzetten naar een eigen app.


boekboek bestellenLeren programmeren In dit boek worden de bouwstenen van het programmeren in het algemeen en het objectgeoriënteerd programmeren in het bijzonder aangereikt op maat van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Spelenderwijs verdiepen we ons via de educatieve programmeeromgeving BlueJ in de programmeertaal Java. De controlestructuren, zoals selectie en iteratie, komen pas aan bod wanneer dit nodig is en staan niet los van het objectgeoriënteerd programmeren. In dit handboek vind je naast theoretische achtergrond ook heel veel demo-materiaal. Bovendien volgt na elk bouwsteentje steeds een basisoefening en zijn alle hoofdstukken voorzien van een uitgebreide verzameling herhalingsoefeningen. Leren programmeren is een aanrader voor elke leerling die zich wil voorbereiden op het eerste jaar van een richting informaticawetenschappen in het hoger onderwijs.


Last update: 11-04-2019

Disclaimer: Hoewel de heer Pragt de informatie beschikbaar op deze site met grote zorg samenstelt, sluit hij alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die via deze site wordt aangeboden. Op de artikelen van de heer Pragt rust auteursrecht, overname van tekst en afbeeldingen is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Heinpragt.com is ingeschreven bij de KvK onder nummer: 73839426.  Lees hier de privacyverklaring van deze site. Voor informatie over adverteren op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com).