Nintendo Game boy spelconsole

Nintendo Game boyIk heb bijna alle versies van de Nintendo Game boy in mijn bezit gehad en als mijn kinderen hebben er op gespeeld. De Game Boy is een kleine draagbare spelcomputer ontwikkeld door het Japanse bedrijf Nintendo. Het eerste ontwerp was vrij eenvoudig en door de jaren heen zijn er steeds weer verbeterde versies ontwikkeld door Nintendo. De originele Nintendo Game Boy kwam in 1990 uit in de Benelux. De eerste versie was gebaseerd op een variant van de Z80 microprocessor met een klein zwart-wit lcd-scherm zonder achtergrondverlichting. De geestelijk vader van de Game boy was Gunpei Yokoi die in eerste instantie de spelcomputer Game & Watch bedacht die een groot succes was. Een belangrijk nadeel was wel dat er maar één spelletje op stond. De oplossing hiervoor was de Game Boy met zijn verwisselbare cartridges. Ondanks een vrij laag resolutie zwart-wit scherm en een één kanaal piepend geluid, waren de spelletjes fantastisch mooi voor die tijd en was de Game boy een commercieel succes.

Nintendo Game boy pocketDe eerste opvolger was de Game Boy Pocket die uitkwam in 1996, het grote verschil met de eerste Game Boy is dat de Game Boy Pocket kleiner en lichter was en dat deze maar twee batterijen nodig had in plaats van vier bij de originele Game boy. Voor de rest was het nog steeds volledig compatible met de eerste Game boy.

Nintendo Game boy colorDaarna kwam de Game boy color uit in 1998, ook bij deze nieuwe versie konden alle oude spelcartridges nog steeds gespeeld worden op de Game Boy Color. Naast het kleurenscherm waren er nog een paar andere leuke uitbreidingen, het werd mogelijk om met deze Game Boy tegen elkaar te spelen via een kabeltje of draadloos via infrarood, in de latere Game Boys is de mogelijkheid om via infrarood te spelen weer geschrapt. Ook was er een koptelefoon aansluiting , zoals bij de Game Boy Advance. Daarnaast kan ook een koptelefoon worden aangesloten. De CPU was nog steeds de 8 bit-Sharp LR35902 (Z80-compatible processor) met een kloksnelheid van 4 MHz of 8 MHz, het ram geheugen was 32 kB maar er kon via memory banking ook nog 128 kB op de spelcartridge staan. De maximale rom grootte was nog steeds 8 MB, maar er waren nu wel twee geluidkanalen (stereo) en het beeldscherm was een tft-lcd van 160×144 pixels gemaakt door Sharp met 32.768 kleuren waarvan er 56 kleuren tegelijkertijd op het scherm gebruikt konden worden. Net als bij de Game boy pocket werkte deze Game boy color op 2 AA-batterijen die voor ongeveer 13 uren speeltijd stonden. Ook was er een AC-adapter (DC 3 V) beschikbaar.

Nintendo Game boy advanceHierna kwam de Game Boy Advance (afgekort als GBA) uit in 2001. De Game Boy Advance was dus de opvolger van de Game Boy Color en het was de eerste Game boy met een 32 bits processor (16 Mhz ARM7TDMI-RISC-CPU). Het had ook een 8 bit-Z80 coprocessor op 4 of 8 MHz om de oude games nog te kunnen spelen. Het geheugen was een respectabele 32 kilobyte + 96 kilobyte VRAM (intern in de processor) en de mogelijkheid voor 256 kilobyte DRAM extern. Het beeldscherm was een 74mm lcd scherm met 32.768 kleuren en een resolutie van 240 x 160 pixels. Het toestel draaide ook weer op 2 AA-batterijen en ook hier was een AC adapter beschikbaar. voor ongeveer 15 uur speelduur. Er kan ook gespeeld worden zonder batterijen met gebruik van een adapter.

Nintendo Game boy advance SPHierna kwam de Game Boy Advance SP op de markt in 2003, SP stond voor Special Project. De Game Boy Advance SP was een verbeterde versie van de originele Game Boy Advance uit 2001. Enkele in het oog springende verbeteringen waren de ingebouwde schermverlichting, een oplaadbare lithium-ion batterij en een nieuw opvouwbaar ontwerp. De Game Boy Advance SP was ingeklapt veel kleiner en het scherm werd ingeklapt goed beschermd. De oplaadtijd was 3 uur en door de speciale adapter konden alleen originele AC adapters gebruikt worden. Ook deze Game boy had een 32 bits processor (16 Mhz ARM7TDMI-RISC-CPU) en een 8 bit-Z80 coprocessor op 4 of 8 MHz om de oude games nog te kunnen spelen. Er waren diverse kleuren beschikbaar.

Nintendo Game boy microDe enige versie die ik niet zelf in het bezit heb gehad is de Game Boy Micro die voor het eerst opdook eind 2005. In tegenstelling tot de Game Boy Advance en SP kon de Game Boy Micro alleen Game Boy Advance spellen spelen, de Game Boy color en de originele Game Boy spellen konden er niet meer gespeeld worden, wat het breken van een oude Nintendo traditie was. Dit was tevens de laatste Game Boy console die Nintendo heeft uitgebracht. De Game Boy Advance werd in 2004 al opgevolgd door een nieuw type van draagbare console, de Nintendo DS.

Verschillende cartidges

Spellen werden uitgebracht op spel cartridge die officieel door Nintendo "Game Pak" genoemd werden. De eerste cartridges hadden een afmeting van 5,8 bij 6,5 cm, later verschenen er ook kleinere cartridges die half zo hoog waren. In een cartridge zit een ROM geheugen waar de code van het spel in staat, daarnaast zijn er ook cartridge s die ook nog een kleine batterij met SRAM, flashgeheugenchip of EEPROM bevatten waarmee gamegegevens konden worden opgeslagen. Wanner de batterij leeg was gingen de opgeslagen gegevens ook verloren, maar het is mogelijk om de batterij te vervangen. Hiervoor moet men wel de cartridge openmaken en solderen. Hieronder staan in volgorde de eerste cartridges die grijs waren, de tweede generatie die zwart was en daarna werden de cartridges half zo hoog bij enkele Game boy advance spellen. Ook staat er een opengewerkte cartridge waarbij duidelijk de batterij zichtbaar is.

Grijze Gameboy cartridge
Zwarte Gameboy cartridge
Gameboy cartridge advance
Gameboy cartridge inside

Qua hardware zijn er ook meerdere types Game boy cartridges, twee ervan zijn de MBC1 and MBC2 types, waarvan hier onder de schema's ztaan met de balanrijkste verschillen.

Gameboy cartridge type 1
Gameboy cartridge type 2

De Memory bank controllers (MBCs) zorgden er voor dat de geheugen banken op de juiste plek werden geschoven (de 8 bit CPU kon maar 8 KB ROM tegelijk zien) en bestuurden ook het RAM geheugen in de cartridge. De MBCs hadden hiervoor een regsister (5 bits op de MBC1, 4 bits op de MBC2) waar de geheugenbank me geselecteerd kon worden. MBC1 wordt aangestuurd door A15..A13 en MBC2 door A15,A14,A8. De bank staat in D0..D4 (D0..D3 for MBC2). Wanneer er zowel RAM als ROM aanwezig was bestuurde A15 (laag is ROM) de selectie.

Specificaties oorspronkelijke Game boy

In mijn archief vond ik nog een PDF met de complete technische beschrijving van de Nintendo Game boy, alles over de bijzondere processor met ontbrekende en aanvullende instructieset, de memory map, de geluid en de video hardware, alles wat u ooit wilde weten over de techniek van de Nintendo Game boy staat in dit deocument.

Download hier het PDF bestand!

Classic game consoles bij Bol.com

Via de site Bol.com kunt u vele immitaties van de classic game consoles kopen, vaak met veel ingebouwde spellen.

Click hier om naar deze pagina op de wensite van bol.com te gaan.

Last update: 11-07-2020
Disclaimer: Hoewel de heer Pragt de informatie beschikbaar op deze site met grote zorg samenstelt, sluit hij alle aansprakelijkheid uit. Op de artikelen van de heer Pragt rust auteursrecht, overname van tekst en afbeeldingen is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming. Heinpragt.com is ingeschreven bij de KvK onder nummer: 73839426 en is gevestigd in Veenendaal.  Lees hier de privacyverklaring van deze site. Voor informatie over adverteren op deze site kunt u contact opnemen met: (mail@heinpragt.com).