Art of programming, de kunst van het programmeren.

Vanaf het moment dat ik ruim 30 jaar geleden mijn eerste computer kocht ben ik aan het programmeren, eerst in basic en z80 assembler, daarna vele jaren in C en C++. Beroepsmatig heb ik gewerkt met: Java, Perl, Php, C, C++,C#,Delphi, Cobol, Unix Shell scripts, JavaScript, VBScript, Xslt, Turbo Pascal, Basic en Assembly voor diverse processors. Hoewel tegenwoordig in veel projecten programmeurs kleine stukjes heel erg uitgesplitste en voorgekauwde code moeten programmeren als een soort goed vervangbare "code monkey", geloof ik nog dat het echte programmeren een vorm van kunst is en een soort vakmanschap waarbij een goede programmeur meedenkt en snelle, betrouwbare en efficient code maakt. In al die jaren heb ik een enorme bibliotheek aan code snippets en voorbeeld code opgebouwd en regelmatig lever ik een stukje code aan collega's of geef ik een hint voor een oplossingrichting. Op deze pagina staat een soort van naslagwerk van diverse handige en nuttige code fragementen en kleine complete code oplossingen in diverse talen en voor diverse systemen. U mag deze stukjes code vrij gebruiken in uw eigen projecten. Vriendelijke groet, Hein Pragt

Index van code voorbeelden HTML / CSS / Javascript

Index van code voorbeelden C en C++

Handige boeken

boekboek bestellenProgrammeren voor Dummies Ontdek zowel de basisbeginselen van programmeren als geavanceerde programmeerprincipes. Durf jij de uitdaging aan? Met dit boek leer je op een vlotte manier programma's schrijven die probleemloos werken onder Windows,Mac OS en Linux. Maak kennis met de verschillende programmeertalen, bedenk een goed ontwerp en verdiep je in de belangrijkste bouwstenen van programma's. Wallace Wang heeft meer dan 2,3 miljoen verkochte Voor Dummies-boeken op zijn naam staan. Daarnaast heeft hij veel lol als stand-upcomedian en met zijn eigen radioprogramma. Oefen er op los met de voorbeelden op de cd-rom! Op de bijgeleverde cd-rom: - alle programmacode uit het boek in meerdere talen; - demoversies van Liberty BASIC, REALbasic, Dev-C++, Valentina, Galax y en Revolution Studio; Programmeren wordt vaak als iets ingewikkelds gezien, waarbij talloze technische termen en lappen codes doorgenomen moeten worden. De auteur probeert hier met dit boek verandering in te brengen door de basis van het programmeren bij te brengen zonder meteen de diepte van een programmeertaal in te gaan. Het gaat over de algemene werking van programma’s, de gelijkenissen tussen programmeertalen en de keuze voor een programmeertaal. Net als de andere boeken in de 'voor dummies'-serie is het boek toegankelijk geschreven en brengt het de materie met humor. Er is een beperkt aantal zwart-witillustraties, maar voldoende om de tekst te verduidelijken. Tips, waarschuwingen e.d. worden met behulp van icoontjes duidelijk onderscheiden van de rest van de tekst. Het boek bedient de doelgroep, van (wellicht) geïnteresseerde programmeurs, op een prettige, toegankelijke wijze van de stof en geeft veel bronnen voor het vervolg. De cd-rom is in deze editie verdwenen en vervangen door een website met hulpmiddelen en links naar programmeertalen.


boekboek bestellenIn zee met C In zee met C is bestemd voor gebruik in het hoge onderwijs bij een inleidende cursus C voor technische informatica, elektrotechniek of industriële automatisering. Dit boek bestaat uit twee delen. Deel I is een algemene inleiding in de taal C, gebaseerd op kleine complete programma's aan de hand waarvan begrippen en elementen van de taal toegelicht worden. Deel 2 richt zich op C in een technische en/of embedded omgeving. Ook hier worden zoveel mogelijk compleet werkende programma's gepresenteerd die de lezer kunnen inspireren of waarmee de werking van een stuk software wordt verduidelijkt. In het eerste deel van het boek wordt een inleiding in de hogere taal C gepresenteerd. Het een en ander wordt aan de hand van C-programma's toegelicht. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van een C-compiler in een Linux omgeving. Het is voor de beginner goed te volgen en alle belangrijke elementen van C komen aan de orde. Het tweede deel is gericht op C in een embedded en/of technische omgeving. Het laatste deel is doet een groot beroep op voorkennis van de gebruiker. Waar nodig wordt theoretische achtergrondinformatie gegeven. Onderwerpen zoals variabelen en constanten, samengestelde datatypen, pointers, functies, C in een embedded omgeving, crosscompilatie, het aansturen van hardware vanuit C, fixed point-berekeningen, assemblers en netwerktoepassingen worden behandeld. Goed geschreven studieboek voor het hoger onderwijs; een tweede doelgroep is de pc gebruiker die programmeren als hobby heeft. De uitgave is ook geschikt als naslagwerk.


boekboek bestellenMaak je eigen apps Heb je altijd al een app willen maken? In dit boek neemt Serge de Beer je stap voor stap mee in het proces van zelf een app maken. Hoe werk je met een programma als Gamesalad? Waar moet je aan denken tijdens het ontwerp en het programmeren van je eigen apps? Serge is bekend van zijn praktische cursussen met ‘Learning Tour” en heeft veel ervaring met het programmeren van apps. Heb je weinig programmeerervaring? Geen probleem. Het boek is door de visuele opzet eenvoudig en praktisch. Hoe werkt dat nu: een eigen app maken? Annemarie van Essen interviewt in het boek mensen met ervaring in het maken van apps. Wat was hun doel en hoe hebben zij dat bereikt? ‘Maak je eigen apps’ is het boek dat je nodig hebt wanneer je zelf aan de slag wilt met het ontwikkelen van mobiele applicaties. Smartphones en tablets zijn in korte tijd zeer populair geworden en worden voor steeds meer doeleinden gebruikt. Wie zelf een originele toepassing bedenkt. kan daarvoor een app (applicatie) schrijven, maar het maken van een eigen app kan een behoorlijke uitdaging zijn. Dit boek leert de lezer hoe een app gebouwd kan worden met behulp van het programma GameSalad, oorspronkelijk bedoeld voor het maken van spelletjes, maar ook voor andere toepassingen bruikbaar. Na de installatie van de software wordt uitgelegd hoe een app opgezet wordt, hoe foto's, geluid en bewegende elementen toegevoegd worden, en hoe het eindresultaat gepubliceerd kan worden. Het tweede deel behandelt een andere mogelijke aanpak: het schrijven van een webapp. Hierbij wordt gebruikt gemaakt van HTML en jQuery om een webpagina te maken die speciaal geschikt is voor smartphones en tablets. De tekst wordt afgewisseld met enkele interviews. De tekst is voorzien van een groot aantal schermafbeeldingen in kleur en geeft bij elk hoofdstuk een praktijkopdracht. Her en der ruimte voor eigen aantekeningen. Geschikt als introductie voor lezers die een niet al te complex eigen idee willen omzetten naar een eigen app.


boekboek bestellenLeren programmeren In dit boek worden de bouwstenen van het programmeren in het algemeen en het objectgeoriënteerd programmeren in het bijzonder aangereikt op maat van leerlingen uit de derde graad van het secundair onderwijs. Spelenderwijs verdiepen we ons via de educatieve programmeeromgeving BlueJ in de programmeertaal Java. De controlestructuren, zoals selectie en iteratie, komen pas aan bod wanneer dit nodig is en staan niet los van het objectgeoriënteerd programmeren. In dit handboek vind je naast theoretische achtergrond ook heel veel demo-materiaal. Bovendien volgt na elk bouwsteentje steeds een basisoefening en zijn alle hoofdstukken voorzien van een uitgebreide verzameling herhalingsoefeningen. Leren programmeren is een aanrader voor elke leerling die zich wil voorbereiden op het eerste jaar van een richting informaticawetenschappen in het hoger onderwijs.

Last update: 27-09-2016
 Binnen dit thema



 Meer thema's


 Lees hier de privacyverklaring van deze site.

Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Dit is mijn