Arduino basic computer

Arduino basic computerOp deze pagina staat een beschrijving hoe u een eenvoudig 8-bits basic computer kunt bouwen op basis van een Arduino Mega en een eenvoudig goedkoop TFT-scherm. Ik wilde een eenvoudig te bouwen en goedkope computer maken met alleen standaardonderdelen. Wat maakt deze 8-bits standaardcomputer anders dan de meeste momenteel beschikbare ontwerpen? Het is een volwaardige basic computer met ingebouwd TFT scherm, aansluiting voor een USB toetsenbord, een SD kaart aansluiting voor externe opslag en intern 9 banken flash opslag.

Ik heb er ook een zogenaamde instructable van gemaakt waarin ik laat zien hoe ik het gebouwd heb. Omdat het allemaal standaardcomponenten zijn kunt u ook uw eigen versie kunnen ontwerpen, zoals bijvoorbeeld de case uit hout kunnen maken, de SDcard kunnen verwijderen waardoor u 512 bytes extra sram krijgt of andere apparaten met behulp van SPI of I2C aansluiten. Het ontwerp is zeer universeel te gebruiken en uit te breiden. Ik heb de basic interpreter zelf geschreven (na een blik op Tinybasic waarbij dit niet aan mijn verwachtingen voldeed) en ik schreef een compleet herontwerp met mijn eigen ideeën en optimalisaties erin. U kunt de volledige code downloaden op deze website, wanneer u opmerkingen heeft, suggesties heeft of verbeteringen dan hoor (lees) ik ze graag om zo de code te kunnen verbeteren. Laten we de specificaties eens bekijken:

U kunt de volledige (Engelstalioge) beschrijving vinden op: deze Instructable

Download en links

 

Boeken over de Arduino computer

boekboek bestellenWie enigszins bekend is met moderne microprocessor systemen als Arduino, kent ongetwijfeld ook de problemen met dit soort kaarten. Ze zijn te duur om voor elk project een aparte kaart aan te schaffen en zijn bovendien nogal fors van formaat. Het aardige van de ATtiny is dat de schijn bedriegt. Het lijkt een klein IC met een beperkt toepassingsgebied, maar het heeft een verbazingwekkend scala aan (speelse) mogelijkheden. Dit boek beschrijft de enorme veelzijdigheid van de ATtiny microcontroller aan de hand van ongeveer vijftig leuke elektronica projecten, speciaal gericht op de beginner. De meeste ontwerpen zijn volledig uitgewerkt, enkele zijn meer als ontwerpidee gepresenteerd. De inhoudsopgave laat zien dat we ons op vele terreinen zullen begeven, van zonnevolger tot helling indicator. Dit boek is beslist geen theorieboek. Het is een boek dat gelezen zal worden met de soldeerbout in de hand. Voor het programmeren van de ATtiny maken we dankbaar gebruik van een Arduino kaart. Als de Arduino ingesteld word als programmer, kunnen we er de meeste Arduino "sketches" mee overzetten naar de ATtiny. We wensen u veel plezier met het nabouwen van de schakelingen.


boekboek bestellenBuilding robots that sense and interact with their environment used to be tricky. Now, Arduino makes it easy. With this book and an Arduino microcontroller and software creation environment, you’ll learn how to build and program a robot that can roam around, sense its environment, and perform a wide variety of tasks. All you to get started with the fun projects is a little programming experience and a keen interest in electronics. Make a robot that obeys your every command—or runs on its own. Maybe you’re a teacher who wants to show students how to build devices that can move, sense, respond, and interact with the physical world. Or perhaps you’re a hobbyist looking for a robot companion to make your world a little more futuristic. With Make an Arduino Controlled Robot, you’ll learn how to build and customize smart robots on wheels. You will: Explore robotics concepts like movement, obstacle detection, sensors, and remote control Use Arduino to build two- and four-wheeled robots Put your robot in motion with motor shields, servos, and DC motors Work with distance sensors, infrared reflectance sensors, and remote control receivers Understand how to program your robot to take on all kinds of real-world physical challenges.


boekboek bestellenIn just 24 sessions of one hour or less, Sams Teach Yourself Arduino Programming in 24 Hours teaches you C programmingon Arduino, so you can start creating inspired “DIY” hardwareprojects of your own! Using this book’s straightforward, step-by-stepapproach, you’ll walk through everything from setting up yourprogramming environment to mastering C syntax and features, interfacing your Arduino to performing full-fledged prototyping.Every hands-on lesson and example builds on what you’ve alreadylearned, giving you a rock-solid foundation for real-world success! Step-by-step instructions carefully walk you through the most common Arduino programming tasks. Quizzes at the end of each chapter help you test your knowledge. By the Way notes present interesting information related to the discussion. Did You Know? tips offer advice or show you easier ways to perform tasks. Watch Out! cautions alert you to possible problems and give you advice on how to avoid them. Learn how to... Get the right Arduino hardware and accessories for your needs, Download the Arduino IDE, install it, and link it to your Arduino, Quickly create, compile, upload, and run your first Arduino program, Master C syntax, decision control, strings, data structures, and functions, Use pointers to work with memory—and avoid common mistakes, Store data on your Arduino’s EEPROM or an external SD card, Use existing hardware libraries, or create your own, Send output and read input from analog devices or digital interfaces, Create and handle interrupts in software and hardware, Communicate with devices via the SPI interface and I2C protocol, Work with analog and digital sensors, Write Arduino C programs that control motors, Connect an LCD to your Arduino, and code the output, Install an Ethernet shield, configure an Ethernet connection, and write networking programs, Create prototyping environments, use prototyping shields, and interface electronics to your Arduino.



Reacties op het onderwerp: Arduino


32 - Techniek »  -  Arduino »
2018-07-28 11:52:00
Hier kunt u vragen stellen en antwoorden geven die betrekking hebben op de Arduino boards en Atmel processoren. Reacties zullen pas na goedkeuring geplaatst worden, dit kan enige tijd duren.
Reactie van een bezoeker van de site!
Vragen en antwoorden m.b.t. de Arduino boards en Atmel processoren.
Er zijn: 1 reacties!
2018-07-28 11:52:00
Een tijdje terug heb ik platformio ontdekt. Het is een methode waarmee je vanaf de command-line een Arduino project kan bouwen. Alle instellingen (welk bordje, welke seriele poort snelheid, etc), maar ook alle libraries (+versies) die je gebruikt staan overzichtelijk in een tekstbestandje. Je hoeft dus niet meer 3x na te denken als je van project wisselt over wat voor instellingen e.d. je ook al had gebruikt en welke versie van welke library daarvoor nodig was. Libraries worden automatisch gedownload en daarna gecached op je eigen schijf.

Ik gebruik dit nu zelf voor al mijn Arduino projectjes en de Arduino IDE gebruik ik nog maar zelden. Ik gebruik Linux en daarop werkt dit allemaal heel makkelijk. Ik heb het ook wel aan de praat gehad op windows, dat was iets meer moeite, bijv. eerst python handmatig installeren, maar uiteindelijk werkte het daar ook.
Reactie van een bezoeker van de site!
Reageren!


Last update: 02-04-2018

Disclaimer: Hoewel de heer Pragt de informatie beschikbaar op deze site met grote zorg samenstelt, sluit hij alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die via deze site wordt aangeboden. Op de artikelen van de heer Pragt rust auteursrecht, overname van tekst en afbeeldingen is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming. Voor vragen hierover kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Heinpragt.com is ingeschreven bij de KvK onder nummer: 73839426.  Lees hier de privacyverklaring van deze site. Voor informatie over adverteren op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com).