Nintendo NES spelcomputer

Nintendo nesNintendo's oorsprong ligt in 1889 met het maken van speelkaarten, hier werden ze vrij groot in. In 1963 werd ook begonnen met het maken van spelletjes naast de speelkaarten. In 1970 stopte Nintendo met de speelkaarten en ging zich nu richten op het maken van speelgoed. In juli 1983 werd de eerste eigen spelcomputer, de Famicom met spellen als Donkey Kong, Donkey Kong Jr en Popeye als lanceertitels uitgebracht. Tegen het einde van het jaar bestond de spellencollectie van de Famicom uit een heleboel spellen waaronder Mario Bros. Nintendo had geen third-party ontwikkelaars van software en verkocht meer dan een miljoen Famicom systemen, dit bewees de kracht van de eigen software. Nintendo besloot in 1985 dat het nodig was om het design van de Famicom aan te passen. De console kreeg de vorm van een eenvoudige doos met twee controllerpoorten en een sleuf om de spelcartridge in te stoppen. De spelcomputer werd hernoemd naar Nintendo Entertainment System (NES). Het originele NES pakket, dat voor de eerste keer tijdens een test werd verkocht in New York tijdens de herfst van 1985, bevatte twee controllers, een adapter en kabels om het te verbinden met de televisie. Super Mario Bros werd een grote hit, er werden een miljoen exemplaren van verkocht. Lees hier nog veel meer over de historie van Nintendo!

De Nintendo NES was ook de eerste echte spelcomputer die wij kochten voor mijn kinderen en we hebben urenlang gekeken naar onze oudste zoon die Super Mario speelde op de Nintendo NES die op de televisie in de huiskamer was aangesloten. Aangezien ik een elektrotechniek achtergrond heb was de eerste aanpassing (het ongedaan maken van de regiocode) al snel gedaan en wist ik ook wat er in de Nintendo NES zat. Een van mijn zonen heeft nog een Nintendo NES en zelfs mijn jongste dochter (nu 10) vindt de spelletjes nog steeds leuk. Ik denk dat het mede komt omdat de grafische mogelijkheden nog niet zo geweldig waren, moesten de makers wel zorgen dat het spel super goed in elkaar zat. Tegenwoordig merk ik vaak dat de kwaliteit van de graphics geweldig is maar dat dit wel ten koste gegaan is van het verhaal en de spellijn. Aangezien de hardware van de Nintendo NES vrij eenvoudig was, bestaan er redelijk veel emulators en kunnen Nintendo NES spellen op bijna elk platform gespeeld worden. Een leuk voorbeeld vond ik laatst waarbij iemand in een originele Nintendo NES kast, door middel van een Raspberry Pi een compleet werkende Nintendo Nes had nagemaakt met honderden spelletjes aan boord. Deze pagina gaat over de Nintendo NES en alles wat ik hier de laatste jaren over verzameld heb. Vriendelijke groet, Hein Pragt.


Specificaties van Nintendo NES spelcomputer

  • CPU type: modified 6502 8-bit (NMOS)
  • CPU speed: 1.79 Mhz
  • RAM memory: 16 Kbit (2 Kbyte)
  • Video RAM: 16 Kbit (2 Kbyte)
  • Picture resolution: 256x240 pixels
  • Colors Available: 52 colors
  • Max colors at once: 24 colors
  • Max sprite size: 8x16 pixels
  • Max sprites: 64 sprites
  • Min/Max Cart Size: 128 Kbit - 4 Mbit
  • Max sprites per Scanline: 8 sprites
  • Sound: PSG sound

De NES bestond uit een CPU van het type (aangepaste) 6502 8-bit (NMOS) processor op 1.79 Mhz. Het interne geheugen bestond uit 2 Kbyte ram en het systeem had ook 2 Kbyte video ram. De video resulutie is 256 x 240 pixels met totaal 52 kleuren waarvan er 24 tegelijk gebruikt kunnen worden. De sprite engine ondersteunde maximaal 64 sprites met een resolutie van 8 x 16 pixel. De maximale grootte van een cartridge was 4 megabit. Ook had de NES een eigen sound chip waarmee het typische NES geluid gemaakt werd. Wie kent niet de typische geluidjes van het spel Mario.

Electronica schema's van de NES

Hier staan de electronica schema's van de NES console, op de pagina staan ze verkleind weergegeven, wanneer u ze opslaat op uw eigen computer door middel van de rechtermuistoets zult u ze in het grote formaat downloaden.

Schema deel 1

schema's NES

Schema deel 2

schema's NES

Schema deel 3

schema's NES

Schema deel 4

schema's NES

Informatie over de Catridge pinout (Engels)

NES roms pinout.

NES MASK ROM Pinouts:
---------------------------------------------
PRG ROM - 32KBytes (28pin): 
(no need to change any pins on EPROM)

                  ---_---
       +5V     - |01   28| - +5V
       PRG A12 - |02   27| - PRG A14
       PRG A7  - |03   26| - PRG A13
       PRG A6  - |04   25| - PRG A8
       PRG A5  - |05   24| - PRG A9
       PRG A4  - |06   23| - PRG A11
       PRG A3  - |07   22| - PRG /CE
       PRG A2  - |08   21| - PRG A10
       PRG A1  - |09   20| - GND
       PRG A0  - |10   19| - PRG D7
       PRG D0  - |11   18| - PRG D6
       PRG D1  - |12   17| - PRG D5
       PRG D2  - |13   16| - PRG D4
       GND     - |14   15| - PRG D3
                  -------

---------------------------------------------
PRG ROM - 128KBytes (28pin):
 
                  ---_---
       PRG A15 - |01   28| - +5V
       PRG A12 - |02   27| - PRG A14
       PRG A7  - |03   26| - PRG A13
       PRG A6  - |04   25| - PRG A8
       PRG A5  - |05   24| - PRG A9
       PRG A4  - |06   23| - PRG A11
       PRG A3  - |07   22| - PRG A16
       PRG A2  - |08   21| - PRG A10
       PRG A1  - |09   20| - PRG /CE
       PRG A0  - |10   19| - PRG D7
       PRG D0  - |11   18| - PRG D6
       PRG D1  - |12   17| - PRG D5
       PRG D2  - |13   16| - PRG D4
       GND     - |14   15| - PRG D3
                  -------

----------------------------------------------
PRG ROM - 256KBytes (32pin):

                  ---_---
       PRG A17 - |01   32| - +5V
       PRG /CE - |02   31| - +5V
       PRG A15 - |03   30| - +5V
       PRG A12 - |04   29| - PRG A14
       PRG A7  - |05   28| - PRG A13
       PRG A6  - |06   27| - PRG A8 
       PRG A5  - |07   26| - PRG A9
       PRG A4  - |08   25| - PRG A11
       PRG A3  - |09   24| - PRG A16
       PRG A2  - |10   23| - PRG A10
       PRG A1  - |11   22| - PRG /CE
       PRG A0  - |12   21| - PRG D7
       PRG D0  - |13   20| - PRG D6
       PRG D1  - |14   19| - PRG D5
       PRG D2  - |15   18| - PRG D4
       GND     - |16   17| - PRG D3
                  -------

(note: pins 2 and 22 are connected together on the PCB)

----------------------------------------------
PRG ROM - 512KBytes (32pin):

                  ---_---
       PRG A17 - |01   32| - +5V
       PRG A18 - |02   31| - +5V
       PRG A15 - |03   30| - +5V
       PRG A12 - |04   29| - PRG A14
       PRG A7  - |05   28| - PRG A13
       PRG A6  - |06   27| - PRG A8 
       PRG A5  - |07   26| - PRG A9
       PRG A4  - |08   25| - PRG A11
       PRG A3  - |09   24| - PRG A16
       PRG A2  - |10   23| - PRG A10
       PRG A1  - |11   22| - PRG /CE
       PRG A0  - |12   21| - PRG D7
       PRG D0  - |13   20| - PRG D6
       PRG D1  - |14   19| - PRG D5
       PRG D2  - |15   18| - PRG D4
       GND     - |16   17| - PRG D3
                  -------

---------------------------------------------
CHR ROM - 32KBytes (28pin):
(no need to change any pins on EPROM)
 
                  ---_---
       +5V     - |01   28| - +5V
       CHR A12 - |02   27| - PRG A14
       CHR A7  - |03   26| - PRG A13
       CHR A6  - |04   25| - CHR A8
       CHR A5  - |05   24| - CHR A9
       CHR A4  - |06   23| - CHR A11
       CHR A3  - |07   22| - CHR /RD  (OE)
       CHR A2  - |08   21| - CHR A10
       CHR A1  - |09   20| - CHR /A13 (CE)
       CHR A0  - |10   19| - CHR D7
       CHR D0  - |11   18| - CHR D6
       CHR D1  - |12   17| - CHR D5
       CHR D2  - |13   16| - CHR D4
       GND     - |14   15| - CHR D3
                  -------

----------------------------------------------
CHR ROM - 128KBytes (32pin):

                  ---_---
       +5V     - |01   32| - +5V
  (OE) CHR /RD - |02   31| - CHR /A13 (CE)
       CHR A15 - |03   30| - +5V
       CHR A12 - |04   29| - CHR A14
       CHR A7  - |05   28| - CHR A13
       CHR A6  - |06   27| - CHR A8 
       CHR A5  - |07   26| - CHR A9
       CHR A4  - |08   25| - CHR A11
       CHR A3  - |09   24| - CHR A16
       CHR A2  - |10   23| - CHR A10
       CHR A1  - |11   22| - GND
       CHR A0  - |12   21| - CHR D7
       CHR D0  - |13   20| - CHR D6
       CHR D1  - |14   19| - CHR D5
       CHR D2  - |15   18| - CHR D4
       GND     - |16   17| - CHR D3
                  -------

----------------------------------------------
CHR ROM - 256KBytes (32pin):

                  ---_---
       CHR A17 - |01   32| - +5V
  (OE) CHR /RD - |02   31| - CHR /A13 (CE)
       CHR A15 - |03   30| - +5V
       CHR A12 - |04   29| - CHR A14
       CHR A7  - |05   28| - CHR A13
       CHR A6  - |06   27| - CHR A8 
       CHR A5  - |07   26| - CHR A9
       CHR A4  - |08   25| - CHR A11
       CHR A3  - |09   24| - CHR A16
       CHR A2  - |10   23| - CHR A10
       CHR A1  - |11   22| - GND
       CHR A0  - |12   21| - CHR D7
       CHR D0  - |13   20| - CHR D6
       CHR D1  - |14   19| - CHR D5
       CHR D2  - |15   18| - CHR D4
       GND     - |16   17| - CHR D3
                  -------

----------------------------------------------
WRAM - 8KBytes (28pin):

                  ---_---
       +5V     - |01   28| - +5V
       PRG A12 - |02   27| - WRAM /WE
       PRG A7  - |03   26| - WRAM /CE
       PRG A6  - |04   25| - PRG A8
       PRG A5  - |05   24| - PRG A9
       PRG A4  - |06   23| - PRG A11
       PRG A3  - |07   22| - GND
       PRG A2  - |08   21| - PRG A10
       PRG A1  - |09   20| - WRAM /CE
       PRG A0  - |10   19| - PRG D7
       PRG D0  - |11   18| - PRG D6
       PRG D1  - |12   17| - PRG D5
       PRG D2  - |13   16| - PRG D4
       GND     - |14   15| - PRG D3
                  -------

Aanvullende (Engelstalige) informatie over de roms en de memorymapper.

Catridge pinout and mappers pinout rom.txt

Nintendo's MMC1 mapper informatie mmc1.txt


Engelstalige beschrijving hoe men de "lockout chip" kan uitschakelen op de NES.

uitschakelen kopieerbeveiliging NES Toen nintendo de Nes ontwierp stopten ze er een zogenaamde lockout chip in omdat dit er voor zorgde dat alleen bedrijven die een licentie hadden spellen konden uitbrengen voor de NES en ze ook regio codes konden gebruiken zodat USA cartridges niet werkten op Europose NES systemen. Het werkte als volgt, de lockout chip zat zowel in de console als de cartridge en als de NES aangezet is zal de chip uit de console gaan communiceren met de chip in de cartridge. Als de codes niet overeen kwamen ging de chip de NES iedere seconde resetten. Echter door simpelweg één pennentje van de chip los te knippen kan deze beveiliging ongedaan gemaakt worden.

(Downloade hier de (Engelstalige) text versie van 'Disabling the NES Lockout Chip', by Mark Knibbs)

Last update: 08-01-2018
 Binnen dit thema



 Meer thema's


 Lees hier de privacyverklaring van deze site.

Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Dit is mijn