Adventure spellen.

Als sinds mijn eerste computer in 1979 was ik verslaafd aan adventure spellen. Het begon met de tekst adventure spellen zoals “Hounted house” en “Pyramid of doom” waarna alle spellen van Scott Adams volgden. Ook schreef ik in die tijd, naar aanleiding van een artikel van Scott Adams in “80 Computing” mijn eerste eigen tekst adventure. Uiteindelijk schreef ik de eerste Scott Adams adventure interpreter waarme op de PC en later ook Andoid alle Scott Adams tekst adventure spellen weer te spelen waren in een wat modernere windows omgeving. Later volgden de Kings Quest reeks, de Space Quest reeks, Day of the Tentacle, The seventh guest, alle delen van Myst en Riven met als recnte hoogtepunt “Broken age” en “Firewatch”. Soms vallen adventure spelen mij echt tegen en enkele heb ik ook niet eens uitgespeeld. Ook dit zal ik op deze pagina, naast alle lof voor de hele goede spellen, ook beschrijven. Mijn beoordeling is niet heilig, het is mijn persoonlijke beoordeling, afhankelijk van smaak kan men er anders over denken. Ik zal ongetwijfeld meer spellen gespeeld hebben dan ik op deze pagina beschrijf, dit zijn de spellen die ik mij herinner. Vriendelijke groet, Hein Pragt


Message Quest (2018)

Message Quest afbeeldingMessage Quest is en Klein maar erg leuk adventurespel dat grappig is om er even tussendoor te spelen en (net als ik) in één ruk uit te spelen. Het verhaal is leuk en de graphics lijken wat op glas in lood ramen wat een bijzondere sfeer geeft. De hoofdpersoon Feste is ook geen held en het is grappig om zijn karakter te zien groeien in het spel. Behalve point en click zijn er ook jigsawachtige puzzels en puzzels om bruggen te maken en de meest grappige puzzels zijn de zogenaamde battles waarbij met diverse keuzes de eigen kracht van de aanval en de eigen gezondheid te beïnvloeden zijn. Zoals gezegd geen erg lang spel maar wel genoeg afwisseling om het tot het einde leuk te houden. Ik heb van dit spel genoten, het kost weinig en is in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard. Ondanks dat het spel vrij kort is wil ik het toch een 8 op de schaal van 10 geven. Steam pagina

House of Caravan (2018)

House Of Caravan afbeeldingHouse of Caravan levert slechts een paar uur plezier en na een tijdje wordt het een beetje saai, vooral alle items in de kamer die je kunt pakken, maar geen betekenis hebben voor de gameplay. Vooral alle laden die men moet openen waarvan veel een aanwijzingen lijken te hebben, maar de meeste hebben papieren en dingen die men niet kunt pakken. Nadat ik de game had uitgespeeld, kostte het me nog een half uur om alle ontbrekende berichten te vinden die verborgen waren op plaatsen die soms echt niet logisch waren of bijna niet zichtbaar. Sommige puzzels waren leuk, maar een beetje onwerkelijk en sommige puzzels waren echte "adventure game puzzels". Ik hou van puzzels die bij de omgeving passen en met een beetje fantasie ook in de echte wereld kunnen bestaan. Er is geen mooie opbouw van het verhaal, maar uiteindelijk is het allemaal logisch. Vaak was het gewoon klikken in donkere gebieden om te zien of iets (zoals een lamp) oplichtte. Het verhaal is aan het eind nogal mager en ik kreeg het gevoel dat er veel items en kamers in het spel waren gestopt om het groter te maken en meer tijd van de speler te nemen zonder aanwijzingen of inspiratie te geven. Op een gegeven moment wilde ik het spel gewoon uitspelen, zodat het voorbij was. Mijn beoording van dit spel is een 6 op een schaal van 10. Steam pagina

The Search (2018)

The Search afbeeldingThe Search werd me aanbevolen als een iets diepzinniger en mooi point and click en first person view adventure spel en ik had al even naar een review gekeken voor ik het deze keer kocht. Het was even wennen maar het is een schitterend spel met veel levenswijsheden en filosofische korte berichten. Het spel heeft een fijne sfeer en mooie beelden, de verhalenlijn is niet helemaal rechtlijnig maar wanneer men ergens iets vergeten is heeft men altijd weer de kans om terug te gaan naar die locatie. Het is goed zoeken naar alle aanwijzingen en het vinden van alle voorwerpen, maar niets is echt onlogisch. Het spel is niet echt moeilijk en binnen een paar uur uit te spelen, maar het heeft een mooie verhalenlijn en een leuk einde met een leuke boodschap. Ik vond het een leuk spel met een leuke boodschap, ik kan het aanbevelen maar het krijgt toch een beoordeing van een 7 (een beetje kort) op de schaal van 10. Steam pagina

Home is where the one starts (2018)

home is where the one starts afbeeldingNa het spelen van Gone home, zocht ik een vergelijkbaar spel en kwam ik via aanbevelingen uit op Home is where the one starts. Het spel is niet duur dus besloot ik het te kopen en te spelen. Ik heb het spel uitgespeeld met gemengde gevoelens, de sfeer en de grafische vormgeving zijn prima, men kan vrij rondlopen in deze kleine wereld, in het hele spel maar één ding meenemen en dat ding ziet men pas nadat je op een andere locatie geweest bent. Tijdens het lopen door het spel hoort men de stem van de hoofdpersoon die haar verhaal vertelt, een nogal triest verhaal wat ook niet helemaal duidelijk wordt. Er zijn veel ruimtes die geen nut voor het verloop van het spel hebben en een paar die dat wel hebben. Al met al een heel kort spel dat men in een uurtje kan uitspelen, niet echt heel bijzonder maar ook niet een enorme tegenvaller. Mijn beoording van dit spel is een 6 op de schaal van 10. Steam pagina

Gone home (2018)

Gone Home afbeeldingGone Home is een “first-person adventure exploration game” gemaakt door The Fullbright Company. Het spel speelt zich af in het jaar 1995 en de speler neemt de rol van 21 jarige Katie die na een jaar in het buitenland geweest te zijn, terugkeert naar het oude huis dat haar ouders tijdens haar reis gekocht hebben. Het spel bestaat uit het onderzoeken van het grote huis en het vinden van dagboek verhalen van haar zus om er achter te komen wat er het laatste jaar en vrij recent gebeurt is. Het verhaal van dit spel is heel mooi en het einde redelijk verrassend. Toch vond ik het spel niet de volle prijs waard, ik heb het ook op steam in de aanbieding gekocht. De spelbediening is met muis en toetsen goed te doen. De atmosfeer in het spel is goed, de graphics zijn goed afgewerkt en mooi maar veel van het onderzoeken in het huis levert voor het spel niets op en is alleen maar vulling, er zijn kamers met zeer veel objecten waarvan er niet één voor het spelverloop belangrijk is. Bovendien liggen er op bijna elke tafel een doos met tissues en liggen er ladingen pennen, kaarten en brieven in het huis en kan bijna elke lade open zonder dat dat meestal voor het spel iets belangrijks inzit. Dit komt mij een beetje over als “vulling” en het onnodig bezighouden van de speler om het spel wat te rekken. Desondanks is het een mooi spel om te spelen, hoewel ik op een bepaald moment wel even moest spieken in een Walkthrough maar dat mede omdat er zoveel objecten waren die nergens nuttig voor waren. Het is leuk om het verhaal van de ouders te doorgronden en een reconstructie op te bouwen van het leven van de zus, die soms bijna vertederende momenten opleveren. Al met al wel een mooi spel wanneer u het in de aanbieding kunt kopen. Mijn beoording van dit spel is een 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Firewatch (2018)

Firewatch afbeeldingEen spel dat me totaal overdonderd heeft en waar ik weer zonder te kunnen stoppen tot diep in de nacht gespeeld heb is het spel Firewatch. Het is een “first person adventure game” gemaakt door Campo Santo. Firewatch speelt zich af in de Wyoming wildernis in 1989 en de speler neemt de rol van Henry op zich die een zomerbaan heeft genomen als fire lookout in een brandtoren in Shoshone National Forest. In het begin van het spel wordt door middel van flashbacks duidelijk gemaakt waarom de hoofpersoon heeft gekozen voor deze eenzame functie in de bossen. De enige vorm van communicatie die de hoofdpersoon heeft is een walkie-talkie die hem verbindt met zijn toezichthouder, genaamd Delilah en men kan de dialogen door middel van keuzemenu's wat personaliseren. De hoofdpersoon kan vrij door het hele gebied lopen en klimmen en dat maakt het spel in het begin wat moeilijk. Navigeren gaat met een kaart en een kompas, maar na de eerste opdracht leert u het bos al redelijk kennen. Het gebied van het spel is vrij groot maar na een tijd spelen begint u de omgeving iets te leren kennen en gaat het lopen door het bos eenvoudiger. Toch is het vaak lastig navigeren met de kaart en het kompas maar dat maakt het ook realistisch. Langzaam ontstaat er een soort van mysterie en het is aan de hoofdpersoon om dit op te lossen. Gelukkig geeft het spel genoeg aanwijzingen om het verhaal te ontdekken maar het blijft wel zelf veel onderzoeken. Het spel weet tot op het laatste te boeien en zeker aan het einde is het brandende bos en de rook en as erg realistische en belemmerd het de hoofdpersoon ook echt in het vinden van de weg. De plot is ook zeer mooi en heeft een vorm van levensles, ik kan iedereen dit spel aanbevelen. Mijn beoording van dit spel is een 10 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

De 'Deponia' reeks (2018)

Deponia afbeeldingIk heb op Steam in één koop alle delen van Deponia (Deponia, Chaos on Deponia, Goodbye Deponia) in een aanbieding gekocht en begon bij het eerste spel. Enthousiast als ik geworden was door de aanbevelingen van gamers over Daedalic Entertainment uit Duitsland vond ik het spel eerste echt geweldig. Leuk absurde humor, een mooie cartoonachtige wereld en een absurd verhaal. Het eerste deel kon ik echter al niet zonder een kleine blik op een walktrough uitspelen en dat werd in het tweede deel alleen maar erger. De soms absurde puzzels (een waarbij het geluid van de PC uit moest zetten zodat de hoofdpersoon niet afgeleid werd door het geluid) gingen me te ver en bedorven het spelplezier. Ik heb te tweede deel dan ook niet afgemaakt en alle spellen weer verwijderd. Het spel op zich is leuk en wanneer men tegen soms echt absurde puzzels kan, is het echt de moeite waard om te spelen. Het spel krijgt van mij echter maar 6 punten op een schaal van 10. Wikipedia pagina

De 'The Room' reeks (2018)

The room afbeeldingBij toeval liep ik tegen het spel "The Room" aan en ik was meteen verkocht. Ik heb het spel in één ruk uitgespeeld en heb daarna onmiddelijk ook "The Room Two" en "The Room Three" gekocht (voor de volle prijs) en ik heb ze allemaal met heel veel plezier uitgespeeld. The Room is een puzzelgame van ontwikkelaar Fireproof Games. In het eerste deel van de game zit de speler opgesloten in een kleine kamer en is de blik geheel gericht op één object dat een hele verzameling puzzels blijkt te bevatten. In de volgende delen is ook de rest van de kamer erbij betrokken en kan men opeens rondlopen en in alle hoeken van de kamer aanwijzingen vinden voor de verschillende puzzels die er zijn. Desondanks is de ruimte klein en ligt de nadruk van al deze spellen op het oplossen van hele leuke en vaak logische puzzels. Een geweldige serie die ik iedereen kan aanbevelen, de hele serie krijgt van mij een mooie 9 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Forgotten Land (2017)

forgotten land spel afbeeldingIk kwam Forgotten Land tegen op Steam en het was erg goedkoop dus wilde ik het wel eens proberen. Het is een (heel) klein avonturenspel waarin men de bestuurder speelt die een ongeluk gehad heeft. Het spel speelt zich af in een grote vallei die volgens een plaatselijke legende het Vergeten Land genoemd wordt. U moet als hoofdpersoon snel het dal verlaten om het dichtstbijzijnde dorp te vinden. De speelduur is beperkt, als de hoofdpersoon het dorp niet op tijd vindt, sterft hij door de kou en begint het spel opnieuw. Dit spel is een zogenaamd free walking game en het word na een tijdje een beetje vervelend om te spelen. Aangezien het spel erg goedkoop was moet ik zeggen dat u wel waar voor uw geld krijgt. Mijn beoording van dit spel is een 5 op de schaal van 10. Forgotten land op Steam

Brothers - A Tale of Two Sons (2017)

brothers spel afbeeldingToen ik een spel zocht om samen met mijn dochter te kunnen spelen kocht ik de indie-game Brothers, A Tale Of Two Sons. Een heel mooi spel het gaat over twee broers die op pad moeten om hun oude vader te redden door ‘the water of life’ te vinden. Het spel is een twee speler spel, de ene speler heeft de besturing over de ene zoon en de ander speler over de andere zoon. Spelers moeten dus ook regelmatig samenwerken om ergens vaarbij te komen. De twee broers beginnen met een reis die zij enkel kunnen voltooien als ze samenwerken. Het is grafische gezien een super mooi spel, ook de bediening van de broers is na wat oefening prima te doen. Het spel is wel een beetje luguber en bloederig op de helft van het spel en helaas haakte mijn dochter toen af. Omdat het spel alleen niet te spelen is heb ik het helaas ook moeten afbreken. Het is een mooi spel met leuke uitdagingen en ik wil het dan ook een beoordeing geven van 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Machinarium (2016)

Machinarium afbeeldingIk vond het spel Machinarium op Steam in een aanbieding en heb het gekocht. Het is een “point-and-click” avonturenspel ontwikkeld door Amanita Design en werd voor het eerst uitgebracht in 2009. Toen ik het spel kocht was het dus al een behoorlijke tijd uit. In Machinarium bestuurt de speler een robot, genaamd Josef, die wordt gedumpt op een schroothoop. Josef ontdekt een kwaadaardig plot van de Black Cap Brotherhood om de stadstoren op te blazen. Doel van het spel is het oplossen van een serie puzzels die met elkaar verbonden door een overkoepelende wereld. Het spel kent geen dialogen in plaats daarvan zijn er geanimeerde gedachtewolken die aanwijzingen geven. Soms worden er hints gegeven wanneer u iets te lang niets doet. Het is een mooi spel maar halverwege begon het wel wat eentonig te worden dus heb ik het spel nooit helemaal uitgespeeld. Desondanks krijgt het spel toch een beoordeling van een 7 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Broken Age (2014)

Broken-age afbeeldingToen ik hoorde van de Kickstarter van de ontwikkelaar Double Fine voor Broken Age was ik er ook snel bij om mij in te schrijven. Het spel is het werk van LucasArts legende Tim Schafer en dat alleen was al een aanbeveling die ik niet kon laten schieten. Helaas herhaalde de geschiedenis zich weer en werd het spel weer veel te laat en door budget problemen zelfs in twee delen gesplitst opgeleverd na heel lang wachten van de kant van de mensen die net als ik met hoge verwachtingen al betaald hadden. Maar toen het spel er eindelijk was, heb ik het met enorm veel plezier gespeeld en er heel veel van genoten. Daarna was het helaas weer even wachten op deel 2 maar ook dat was een geweldig deel en werd ineens van alles duidelijk over de verhalenlijn, Het verhaal is geweldig mooi en de graphics ook. De puzzels zijn niet enorm moeilijk en redelijk logisch en dat vond ik prima. Het was het geld (en het wachten) dubbel en dwars waard en ik ben nog steeds enthousiast. Ik geeft het spel dan ook een 9 op de schaal van 10. Broken Age review

Voyage: Inspired by Jules Verne (2010)

Voyage afbeeldingOp Internet kwam ik het spel Voyage tegen ook wel Journey to the Moon genoemd en ik heb het online gekocht bij Kheops Studio zelf. Het is een adventure spel met vooraf gegenereerde graphics en het verhaal richt zich op de reis van een Franse avonturier naar de maan in de 19e eeuw en een oude beschaving op de maan die hij vervolgens vindt. Het verhaal is losjes gebaseerd op de romans From the Earth to the Moon en Around the Moon van Jules Verne. Tijdens het spel ontdekt u wat er vooraf ging aan de reis en leert u van alles kennen over een buitenaardse cultuur op de maan. Ik vond het een heel mooi verhaal met leuke puzzels en ook mooie graphics. Het is een spel waar men vele uren mee bezig kan zijn en ik vond het de prijs helemaal waard. Het spel krijgt zeker een beoordeling van 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Myst V, End of Ages (2005)

Myst V afbeeldingMyst V: End of Ages is het laatste hoofdstuk van de Myst reeks en het is als gewoonlijk gemaakt door Cyan Worlds. Ik kocht het spel toen het pas uit was gekomen voor de volle prijs. Het verhaal is weer een vervolg op alle voorgaande verhalen. Als gewoonlijk is de sfeer van het spel heel mooi met schitterende graphics. Het spel is in alle opzichten even goed als alle voorgaande spellen in de reeks en voor mensen die de vorige spellen geweldig vonden is dit weer meer van hetzelfde. Als gewoonlijk heeft de speler veel vrijheid om willekeurig door het spel te lopen, maar op sommige punten moet wel een puzzel opgelost worden om verder te kunnen. De puzzels zijn (ook als gewoonlijk) fraai en logisch en niet extreem complex. Ik heb heel erg genoten van deze afsluiting van deze schitterende reeks adventure spellen. Het spel krijgt van mij een beoordeling van een 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Uru: Ages Beyond Myst (2003)

Uru: Ages Beyond Myst spel afbeeldingOmdat ik bepaalde verwachtingen had van de spellen van Cyan kocht ik ook het spel Uru: Ages Beyond Myst. Het spel kwam uit in 2003 en het was het vierde spel in de Myst reeks. Uru was een andere spelvorm dan voorgaande delen, men kon een eigen karakter samenstellen en daarmee op verkenning gaan in een verlaten stad van het oude ras de D'ni. Het was jammer dat het een gewoon 3D spel was geworden en dat mijn PC het amper trok wat het spelplezier aardig teniet deed uiteindelijk viel de verkoop ook heel erg tegen. Ik vond het persoonlijk een slechte opvolger van de reeks omdat met technisch gezien steeds beter wilde en tegen de term “overkill” was aangelopen. Ik vindt het jammer om dit spel een kleine 6 op de schaal van 10 te moeten geven. Wikipedia pagina

Syberia (2002)

syberia spel afbeeldingSyberia is een derde-persoons avonturenspel, waar de speler allerlei puzzels moet oplossen. In het spel volgt de speler het verhaal van de Amerikaanse advocate Kate Walker, die naar een Frans dorp wordt gestuurd om een overname af te wikkelen van een speelgoedfabriek. Eenmaal aangekomen komt Walker erachter dat de eigenaresse van de fabriek zojuist is overleden waarna ze een broer moet zoeken om de zaken af te ronden waardoor ze uiteindelijk in Rusland uitkomt. Ik vond het spelen in derde persoon nooit zo leuk en ook nu niet zo, de puzzels zijn leuk maar de verhalenlijn soms wat rommelig. Ik heb het spel tot driekwart uitgespeeld en toen had ik er geen plezier meer in. Ik ben dan ook op dat punt gestopt en heb het spel verwijderd. Ik heb daarna nog een Syberia II bekeken maar vond hier hetzelfde. Mijn beoording van dit spel is een 6 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Myst III: Exile (2001)

Myst III: Exile spel afbeeldingToen het spel uitkwam was ik een van de eersten die in de rij stond om op de dag zelf Myst III Exile te kopen bij de Mediamarkt. Dit spel is het derde deel in de Myst serie en het spel gaat weer verder waar de vorige spelen ophielden. De speler is weer een vreemdeling, een vriend van Atrus die te hulp geroepen is om de problemen op te lossen. Ook in deze versie zijn er een aantal Ages met elk een andere sfeer en uitstraling. Dit spel had een zogenaamd "vrij zicht" systeem waardoor de speler 360 graden om zich heen kon kijken. Dit was wel erg mooi gemaakt en de beelden en de geluiden waren weer perfect subtiel. Toch merkte ik dat de techniek iets meer belangrijk werd dan het verhaal en dat maakt het spel niet beter dan Riven. Desondanks was het weer een geweldig spel dat ik in een paar weken (iets te snel) uitgespeeld heb. Wat wel jammer was in die tijd was dat ik het spel helemaal alleen speelde omdat er niemand anders in mijn omgeving dezelfde belangstelling had. Het spel was het best grote bedrag in die tijd helemaal waard en ik wil het spel dan ook een 9 op de schaal van 10 geven. Wikipedia pagina

Reah: Face the Unknown (1998)

Reah spel afbeeldingAangemoedigd door de reclame dat Reah aan Myst kon tippen, kocht ik dit spel op 4 CD's met hoge verwachtingen. Het is een “first person perspective” puzzel georiënteerd adventure spel wat wel veel geleend had van Myst. Het spel zag er mooi uit en had meer dan 150 scenes en mooie achtergrondmuziek. Ondanks dat het een mooi spel was kon het helaas niet tippen aan Myst maar was het wel prettig om te spelen. Ik geloof dat ik het spel ook vrij snel heb uitgespeeld omdat de puzzels ook niet zo ingewikkeld waren als in Myst. Ook van dit spel heb ik een Internet pagina gemaakt, ik geeft het spel wel een 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Shivers (1998)

shivers spel afbeeldingIn 1998 mocht mijn oudste zoon een spel voor mij kopen voor mijn verjaardag en hij koos het (toen al drie jaar oude) “point-and-click” adventurespel Shivers voor mij uit. De speler is een tiener die met zijn vrienden een weddenschap is aangegaan om een nacht door te brengen in het museum van professor Windlenot waar het 's nachts zou spoken. In het spel moet de speler vele puzzels oplossen, doolhoven doorkomen en doorgangen zoeken. Het spel is redelijk goed en ik heb het uitgespeeld maar wat het spel echt bijzonder maakt is dat mijn zoon het voor mij gekocht heeft en daarom bewaar ik het nog steeds. Mijn beoording van dit spel is een 6 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Riven (1997)

Riven spel afbeeldingNa lang wachten kwam de opvolger van Myst, het spel Riven uit en ik stond vooraan in de rij om dit spel te kopen. Riven is net als Myst een “point-and-click” spel dat wordt gespeeld vanuit een eerste-persoon perspectief. De speler moet de omgeving verkennen en puzzels oplossen die in de wereld te vinden zijn. Hierbij moeten machines weer tot leven gewekt worden, codes ontcijfert worden en de betekenis van allerlei symbolen achterhaald worden. Om te kunnen bewegen klikt de speler met de muis in de richting waar hij naartoe wil. Dit spel was het mooiste spel dat ik ooit gespeeld had en in mijn visie is dit nog steeds het allermooiste deel van de gehele serie spellen. Ik heb dit spel ook helemaal uitgespeeld soms tot diep in de nacht. Het spel was best groot en het duurde best lang om het uit te spelen maar het spel was het geld dubbel en dwars waard. Ook over dit spel heb ik zelf een Internet pagina gemaakt. Ik kan geen enkel negatief oordeel bedenken over dit spel en het krijgt van mij dan ook een 10 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Atlantis: The Lost Tales (1997)

Atlantis: The Lost Tales spel afbeeldingHet spel Atlantis: De verloren Legende (origineel: Atlantis: The Lost Tales) is een zogenaamde "Point and click adventure" spel. Men loopt in een 3D wereld rond en er zijn vaste punten waar men kan staan en vanuit deze punten kan men dan vrij rondkijken. De speler loopt van punt naar punt via kleine cutscenes. De puzzels in het spel variëren behoorlijk moeilijkheid maar zijn wel te doen. Het spel heeft wel iets weg van Myst en dat trok mijn belangstelling. Uiteindelijk kan het spel niet tippen aan Myst maar is het wel een mooi spel dat leuk was om te spelen. Het spel was niet zo goed dat ik de volgende delen ook zou willen kopen maar ik kan het een mooie 7 geven geven op de schaal van 10. Wikipedia pagina

The 11th Hour (1995)

The 11th Hour spel afbeeldingNa het succes van The 7th Guest kwam de opvolger The 11th Hour uit, ook gemaakt door Trilobyte en uitgebracht door Virgin Interactive. Het spel speelt zich 60 jaar na The 7th Guest af en de speler, Carl Denning is een reporter voor de televisies die op onderzoek uitgaat nadat een van zijn producers is verdwenen terwijl hij informatie aan het zoeken was over Henry Stauf en de verdwijningen en moorden in het onbekende stadje Harley on the Hudson. De puzzels zijn vergelijkbaar met The 7th Guest en het spel ik in grafische kwaliteit en gameplay beter dan zijn voorganger. Toch ontbrak het me een beetje aan iets nieuws en was het meer van hetzelfde, maar nu nog was meer horror. Ik vond het een mooi spel maar het voldeed niet aan mijn verwachtingen als een echte opvolger van The 7th Guest. Mijn beoording van dit spel is een 7 op een schaal van 10. Wikipedia pagina

Roberta Williams' Phantasmagoria (1995)

Roberta Williams' Phantasmagoria spel afbeeldingIk was een enorme fan van Roberta Wiliam en dus kocht ik ook het spel Phantasmagoria ondanks dat ik niet zo gek ben op horror verhalen. Het spel is ook een interactieve point-and-click adventure spel met psychologische horror en echte beelden van mensen tegen een computer graphics achtergrond. Dit vond ik al niet erg mooi en het spel was een mega productie en mijns inziens ging Roberta Williams in dit spel veel te ver met de technische mogelijkheden en probeerde ze een interactieve film te maken in plaats van een adventure spel. Ik geloof dat ik het spel niet eens helemaal uitgespeeld heb en dat ik het uiteindelijk zonde van het geld vond. Het spel krijgt van mij dan ook een 5 op een schaal van 10. Wikipedia pagina

The 7th Guest (1995)

The 7th Guest spel afbeeldingToen The 7th Guest eindelijk voor Windows uitkwam heb ik het gekocht (ik denk voor mijn verjaardag) en het was een schitterend mysterieus horrorverhaal waarin de speler puzzels moet oplossen. Het spel speelt zich af in het landhuis van de excentrieke Henry Stauf en de speler moet puzzels en raadsels oplossen om erachter te komen wat er gebeurd is met de zes gasten. Het spel heeft schitterend graphics en een geweldig mooie sfeer die bijna drukt op het spel. De puzzels zijn grafisch ook mooi en soms wat luguber en tijdens het spel leert de speler de gasten wat kennen. Toch blijft alles een beetje mysterieus en onduidelijk en ook het einde is niet helemaal duidelijk. Ook is kennis van de Engelse taal nodig om het spel te kunnen spelen. De geluiden en de mooie beelden zijn super mooi en het spel krijgt van mij ook een 8 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

King's Quest VII: The Princeless Bride (1994)

Kings Quest VII The Princeless Bride afbeeldingNa het succes van de vorige Kings Quest kocht ik met hoge verwachtingen de opvolger King's Quest VII, The Princeless Bride. Het is een grafisch point-and-click avonturenspel van Sierra. De tekenstijl is bijna van Disney kwaliteit maar het spel is zeker niet geschikt voor alle leeftijden aangezien er ook een aantal bloederige en gewelddadige scènes in zitten. Het spel bestaat uit 6 hoofdstukken die elk in een ander deel van het land Eldritch afspelen en de speler bestuurt om en om in elk hoofdstuk de personages Valanice en Rosella. Ook had dit spel een slimme cursor die oplicht wanneer het iets kan uitvoeren wat het spel veel prettiger te spelen maakte. Ook heeft het spel twee mogelijke einde's die ik natuurlijk beiden uitgespeeld heb. Ook dit spel heb ik samen met mijn kinderen zitten spelen. Het spel heeft bij mij een onvergetelijke indruk achtergelaten en het krijgt van mij dan ook een 9 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Day of the Tentacle (1993)

Day of the tentacle spel afbeeldingHet jaar 1993 was een heel goed jaar voor adventrue spellen, ook kwam het spel Day of the Tentacle uit en op advies van mijn vriend Scott heb ik het gekocht. Het is weer een spel van LucasArts en de vormgeving is in cartoon stijl en bevat heel veel humor. Het spel speelt een paar jaar na de gebeurtenissen in Maniac Mansion en een van Dr. Freds scheppingen, Purple Tentacle, drinkt vervuild water en ontwikkelt naast armen een behoefte de wereld te veroveren. Bernard Bernouilli en zijn vrienden Hoagie en Laverne besluiten zich met Dr. Freds tijdmachine terug te laten flitsen naar gisteren, maar omdat de dokter in plaats van een echte een nepdiamant gebruikt voor de machine, gaat er wat mis. Bernard komt terug in het heden, Hoagie 200 jaar in het verleden en Laverne 200 jaar in de toekomst. Het spel speelt zich dus ook af in drie tijdzones en het grappige is dat soms in het verleden iets gedaan moet worden om iets anders in het heden mogelijk te maken. Wat ook leuk is dat het vorige spel Maniac Mansion in dit spel te spelen is op een computer in het spel. Het spel neemt soms ook een loopje met de Amerikaanse geschiedenis. De puzzels zijn soms best complex maar ik heb het spel uiteindelijk helemaal uit kunnen spelen. Het is een geweldig spel en ik wil het dan ook een 9 op de schaal van 10 geven. Het spel is trouwens via Scummvm nog steeds te spelen op moderne computers. Wikipedia pagina

Myst (1993)

myst spel afbeeldingHet spel Myst is een avonturenspel dat uitkwam in 1993 en dat ik bijna onmiddellijk gekocht heb. Het was ontwikkeld door Cyan Worlds (twee broers) die het spel met minimaal budget en minimale middelen gemaakt hebben. De speler begint op een mysterieus verlaten eiland en vindt daar aanwijzingen over het familiedrama dat zich daar heeft afgespeeld. In de wereld van Myst bestaan boeken waarmee de speler naar andere werelden (Ages) kan reizen. Men leert al snel Atrus kennen die getrouwd is met Catherine en de twee kinderen, Sirrus en Achenar die in boeken gevangen zitten. Het verhaal is geweldig mooi, heel menselijk met macht en intriges, schitterende machines die zo echt zouden kunnen bestaan, hele mooie logische puzzels en ik was helemaal verkocht. Het spel was tot 2002 het bestverkochte spel aller tijden werd, met 6 miljoen verkochte exemplaren. Ik heb we in die tijs een pagina op Internet over gemaakt en contact gehad met Cyan en officieel toestemming gekregen om hun verhaal en graphics te gebruiken. Ze hebben speciaal een medewerker die Nederlands sprak naar mijn pagina laten kijken en zijn oordeel was positief. Wanneer ik het spel nu speel dan vallen de graphics wat tegen maar de sfeer is er nog steeds. Het spel heeft op mij in die tijd zo'n indruk gemaakt dat ik het alsnog een 9 op de schaal van 10 geef. Wikipedia pagina

King's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow (1993)

King's Quest VI afbeeldingKing's Quest VI: Heir Today, Gone Tomorrow is een avonturenspel van Sierra uit 1992, in 1993 werd het spel opnieuw uitgebracht op cd-rom en dat was het moment dat ik het kocht. Het spel is een grafisch point-and-click adventure spel met een toolbar met daarin de acties die hij kan uitvoeren en de inventaris. Roberta Williams bedacht de Kings Quest verhalen en de verhalen zijn echt schitterend en kloppen ook in en historische lijn. De puzzels zijn mooi en niet extreem ingewikkeld, maar wel goed voor vele uren spelplezier. Ik denk dat dit een van de eerste spellen is die ik samen met mijn kinderen gespeeld heb. De graphics waren voor die tijd echt geweldig en de gesproken dialogen ook. Ik geeft dit spel dan ook een 9 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

The Legend of Kyrandia (1992)

The Legend of Kyrandia afbeeldingEen spel dat ik (met iets te hoge verwachtingen) ook gekocht heb toen het op CD uitkwam was The Legend of Kyrandia en het is ook een "point-and-click adventure" spel, gemaakt door Westwood Studios. Het spel heeft een erg eenvoudige interface. De graphics waren redelijk, het verhaal was goed en de puzzels soms wat moeilijk. Het was een leuk spel maar het nodigde me niet uit om de volgende spellen in de reeks te gaan spelen. Het spel krijgt van mij dan ook een 6 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

Space Quest IV: Roger Wilco and the Time Rippers (1991)

Space Quest IV afbeeldingIk was gek op de spellen van Sierra en zo kwam ik ook bij Space Quest IV, Roger Wilco and The Time Rippers uit. Ondanks dat dit het vierde spel uit de reeks is ben ik hiermee begonnen. He twas ook het eerste spel uit de reeks dat gebruikmaakt van point-and-click. Het is een spel met heel veel absurde humor, leuke dialogen en ook soms absurde puzzels. De graphics zijn voor die tijd redelijk goed en in cartoonstijl en ik vond het een heel leuk spel dat ik tot het einde heb uitgespeeld. Ik geeft het spel dan ook een 7 op de schaal van 10. Wikipedia pagina

The Secret of Monkey Island (1990)

The Secret of Monkey Island afbeeldingBijna elke iets oudere adventure spel liefhebber heeft dit spel gespeeld. The secret of Monkey Island is een grafisch avonturenspel van Lucasfilm Games (later LucasArts) in 1990. Het spel werd ontworpen door Ron Gilbert, Tim Schafer en Dave Grossman. De Monkey Island reeks is in de eerste plaats een humoristisch verhaal en de opdrachten zijn soms bijzonder absurd, Daarnaast zijn ook de tekst en dialogen vaak erg humoristisch. Ik vond het spel leuk om te spelen maar het heeft bij mij niet een exreem goed gevoel achter gelaten, het was leuk. Het is voor mij geen uitnodiging geweest om de vervolg spellen te gaan spelen. Ik geeft het spel dan ook een 7 op een schaal van 10. Wikipedia pagina

Pirate adventure (1981)

Pirate adventure trs80 afbeeldingDit was mijn derde adventure spel met de naam Pirate adventure ook van mijn latere vriend Scott Adams van Adventure International. Het spel begon in aan appartement in Londen om dan via een spreuk “Yoho” naar een verlaten piraten eiland te gaan. In dit spel was er ook al een eb en vloed waar de speler rekening mee moest houden, een lantaarn die maar beperkte tijd werkte en kennis van dieren zoals een Magrove die een slang kom opeten. In het spel kwam ook meerdere keren een piraat voor die de speler soms hielp maar die men ook soms moest vermijden. Ook dit spel gaf een tekst weer waarmee het de omgeving beschreef en de voorwerpen in de buurt waarna er zinnen van commando en voorwerp zoals “go west” of “get book” gegeven konden worden. Vaak was het ook hier gokken welk commando en welk voorwerp er nodig was en ik heb een zeer complexe plattegrond op papier moeten tekenen om te navigeren binnen de piramide. Ik heb ook dit spel samen met een vriend in een paar maanden uitgespeeld. bevriend geraakt met Scott. Wikipedia pagina

Pyramid of doom (1981)

pyramid of doom trs80 afbeeldingDit was mijn tweede adventure spel met de naam Pyramid of Doom in 1982 van mijn latere vriend Scott Adams van Adventure International. De opdracht was om dertien schatten die verborgen zijn in een oude piramide te vinden. Maar er was ook een nomade en een vloek van de farao! Ook dit spel gaf een tekst weer waarmee het de omgeving beschreef en de voorwerpen in de buurt waarna er zinnen van commando en voorwerp zoals “go west” of “get book” gegeven konden worden. Vaak was het ook hier gokken welk commando en welk voorwerp er nodig was en ik heb een zeer complexe plattegrond op papier moeten tekenen om te navigeren binnen de piramide. Ik heb ook dit spel samen met een vriend in een paar maanden uitgespeeld. bevriend geraakt met Scott. Wikipedia pagina

Hounted house (1980)

Hounted House afbeeldingMijn allereerste adventure spel was Hounted House van Interactive Fiction op de TRS-80 Model 1 Level II computer. Ik kocht het spel nog op een audio cassette en het spel moest eerst een paar minuten met een cassetterecorder geladen worden voordat we weer konden spelen. Het spel ging over de familie McDaniel die lange tijd geleden op mysterieuze wijze verdwenen waren. Hun huis is al tientallen jaren leeg. Het doel was het mysterie op te lossen door het huis binnen te gaan en alles te onderzoeken. Het spel gaf een tekst weer waarmee het de omgeving beschreef en de voorwerpen in de buurt waarna er zinnen van commando en voorwerp zoals “go west” of “get book” gegeven konden worden. Vaak was het gokken welk commando en wel voorwerp er nodig was en maakte men zelf vaak een plattegrond op papier om te navigeren binnen het spel. Ik heb dit spel samen met een vriend in een paar maanden uitgespeeld. (In die tijd speelden we maar een paar uur per week). Vanaf dit moment was ik verslaafd aan adventure spellen. Een pagina over het spel Hounted House


Echte afraders

Hier staan een aantal spellen die ik gekocht heb en die ik iedereen kan afraden omdat ik vond dat de spellen zo tegenvielen dat ik ze achteraf liever niet gekocht had.

Oracle Een vrij goedkoop spel en zelfs dat vond ik geen waar voor mijn geld. Zinloos rondlopen in een wereld met de nodige hindernissen om bij vlagen een langdradig verhaal te horen van de bewonener van dit eiland, het gaat echt na een tijdje erg vervelen. Men kan nergens in, alleen maar rondkijken en een beetje luisteren naar een verhaal. Ik ben na een tijdje gestopt en het het spel verwijderd.



Links

Hier staan een aantal links naar andere pagina's op deze site die ook betrekking hebben op adventure spellen en links naar pagina's buiten deze sites die ik leuk vind.

Last update: 11-07-2018

 Lees hier de privacyverklaring van deze site.

Disclaimer.

Hoewel de heer Hein Pragt de informatie beschikbaar op deze pagina met grote zorg samenstelt, sluit de heer Pragt alle aansprakelijkheid uit met betrekking tot de informatie die, in welke vorm dan ook, via zijn site wordt aangeboden. Het opnemen van een afbeelding of verwijzing is uitsluitend bedoeld als een mogelijke bron van informatie voor de bezoeker en mag op generlei wijze als instemming, goedkeuring of afkeuring worden uitgelegd, noch kunnen daaraan rechten worden ontleend. Op de artikelen van de heer Pragt op deze Internetsite rust auteursrecht. Overname van informatie (tekst en afbeeldingen) is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming van de rechthebbende. Voor vragen over copyright en het gebruik van de informatie op deze site kunt u contact opnemen met: (email: mail@heinpragt.com). Dit is mijn