Muziek index pagina Hein Pragt

Hein Pragt muziekIk ben al mijn hele leven musicus, vanaf de leeftijd van 8 jaar heb ik een aantal jaren klassiek orgelles gehad omdat ik graag kerk organist wilde worden. Maar omdat dit in Bargercompas alleen weggelegd was voor één familie kon ik dat wel vergeten. Toen ik 14 jaar oud was begon ik in een buurtbandje en heb ik mijzelf het spelen op gitaar bijgebracht. Vanaf die tijd heb ik muziek gemaakt in diverse bands gespeeld. Mijn eerste beroeps band was de band Shamrock uit Emmen, hier werd ik behoorlijk in het diepe gegooid, maar ik ben elke uitdaging aangegaan. In deze tijd ben ik mij ook meer gaan toeleggen op de piano. In de tijd van Shamrock zat ik nog op school en kreeg na een half jaar de keuze (omdat ik in de les teveel sliep) om met school door te gaan of voor de muziek te kiezen. Ik koos dus voor de muziek en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik ben tot mijn 24e jaar beroepsmuzikant geweest en ik heb een paar schitterende jaren meegemaakt met veel ups en downs. Toen ik 24 was ben ik weer gaan studeren en sindsdien speelde ik altijd in hobby of semi-beroeps bands, naast mijn gewone werk. De meeste bands waarin ik zat waren zeer commercieel en het was meestal niet de muziek die ik prive ook beluister. Op deze site staan ook een aantal MP3 bestanden van life opname's van de band's waarin ik gespeeld heb, enkele volledige versie's en een paar fragmenten. Ook maak ik tegenwoordig opnames in met met mijn eigen digitale Tascam 8 sporen thuisstudio en de computer. In zeker opzicht was ik er altijd trots op dat ik een muzikale hoer was, als de klant maar betaalde speelde ik (en de band waarin ik speelde) alles wat de klant wilde horen. Dit is heel goed voor je muzikale ervaring omdat je na een aantal jaren werkelijk alles kunt spelen. Dit ging zeker op voor mijn duo NEON, maar ik heb dit heel veel jaren met veel plezier gedaan. Na mijn echtscheiding op mijn 40e was het spelen in een band en optreden niet meer de combineren met het alleenstaand ouderschap en heb ik na toch nog twee jaar doorploeteren er voor gekozen om definitief te stoppen met optreden. Toch jeukt het heel erg wanneer ik een hele goede band zie optreden en dan mis ik het op een podium best wel, een avond dat ik heel erg had was bij het optreden van Ilse de Lange en haar band. Ik heb tenslotte zo'n 30 jaar op het podium gestaan. Mijn jongste dochter heeft het overgenomen, zij speelt ook toetsen en gitaar en speelt veel voor vrienden en vriendinnen en treed ook af en toe op. Thuis hebben we een muziek kamer waar de meeste muziekinstrumenten staan, behalve de piano en de akoestische gitaren, die nog in de woonkamer staan. Hier kan ik ook naar hartelust opnamens maken.

Op de inhoud van deze pagina rust copyright © Hein Pragt.

Mijn instrumenten

Ik heb veel verschillende instrumenten gehad, mijn eerste band setup was een Farfisa orgel, Yamaha piano, Solina string en Min-korg synthesizer. Het Farfisa (drawbar) orgel heb ik later ingeruild voor een toonwiel orgel. Ik was altijd een enorme Korg en Roland fan en minder fan van Yamaha. De geluiden van Roland en Korg vond ik altijd heel goed en vol, de geluiden van Yamaha vond ik vaat te dun. De laatste 25 jaar was mijn setup altijd een Roland master keyboard, een Korg daarboven en een midi keyboard als derde op een Roland U220 module. Ik heb meerdere synthesizers uit de Roland JV serie gehad en van Korg de M1 en de X3. Ik vond het met de band altijd handig om alle geluiden op een eigen toetsenbord te hebben en was niet weg van splits op een keyboard. Voor het instellen had ik alles via midi door gekoppeld en een klein PC programma geschreven dat door middel van een klein numeriek toetsenbord 100 patch combinaties kon selecteren zodat alle synthesizers en modules met één druk op de knop op de goede instelling stonden. Dit maakte het mogelijk om life heel snel van nummer (settings) te kunnen wisselen. Mijn huidige instrumenten zijn een Roland RS-05 een Korg X3, een Medeli DP-600 elektrische piano, een Roland JV module en een Hammond XM1 module. Alles is weer via midi aangesloten waarbij ik de Korg X3 als master keyboard gebruik omdat deze fijne toetsen en een fijne toetsenaanslag heeft. Sinds ik de Korg PA 300 heb is dit wel mijn meest favoriete keyboard geworden. We hebben wat meer muziekinstrumenten thuis staan de het gemiddelde huishouden.

Roland RS-5

Roland RS-5 synthesizerDe Roland RS-5 is een echte 64 voice synthesizer met de klankkwaliteit van de JV en XP reeks, maar zonder de complexiteit van de programmering. Het is een zeer lichtgewicht synthesizer (6 kg!) wat een beetje goedkoop aanvoelt maar dat valt achteraf wel mee, de constructie is best degelijk. Via een paar draaiknoppen aan de bovenkant zoals LFO rate & depth en manipulatie van de LFO aan de filter, attack en release, filter cutoff en resonantie. Verder zijn de meest gebruikte zaken zoals spilt, octaaf en klankkeuze via drukknoppen te bedienen. Met 640 programma's (GM en GM2) waarvan 128 "user" (voor zo'n 32MB ROM) is het klankenarsenaal zeer uitgebreid, zeker als je dan nog eens rekening houdt met de 128 "performances" die je kan opslaan, boven op de 128 meegeleverde fabrieksklanken. Verder is de RS-5 uitgerust met de standaard aansluitingen: stereo uitgang en koptelefoonoutput, twee jacks voor pedalen, drie MIDI-aansluitingen. Het apparaat heeft ook 8 reverb types, + 8 chorus types, + 42 effecten. In midi mode kan de RS-5 16 klanken tegelijk aan. Er is ook een zeer sterke arpegiator (afkomstig van de XV reeks) en een ruim aantal drum-kits aanwezig wat de RS-5 zeer geschikt maakt als MIDI afspeel synthesizer voor opnames. Het klavier is wel behoorlijk licht wat wel even wennen is. Omdat ik toch wel graag perfomances wilde samenstellen en dit via de knoppen best ingewikkeld was heb ik een PC programma gekocht dat uitstekend werkt en waarmee alle instellingen via een handig scherm binnen het PC programma aan te passen zijn en weer opgeslagen kunnen worden op de RS-5. Het programma heet: RS-Edit en is HIER te downloaden. Het kost $29.95 en is het geld zeker waard. Ondanks dat de Roland RS-5 voor het geld een hele mooie synthesizer is, vind ik toch dat er teveel beknibbeld is op kwaliteit, het toetsenbord speelt niet erg fijn en voelt een beetje goedkooop.

Korg X3

Korg X3 synthesizerIk kocht ooit de Korg X3 als opvolger van mijn Korg M1 die helaas overleden was. De X3 kon helaas niet tippen aan de M1 maar de klanken waren wel mooi en vol en hoewel ze niet altijd realistisch klinken zijn de klanken zoals de pads en de strings heel warm en mooi. Veel van de 339 samples zijn afkomstig uit de T3-serie en 01/W-serie synthesizers. De synthesizer is zwaar en degelijk en de 61 aanslaggevoelig toetsen (met aftertouch) zijn heel prettig bespeelbaar wat het ook een mooi midi master klavier maakt. Samen met de mooie effecten gebruik ik de X3 regelmatig om zogenaamde meditatie muziek op te nemen. Daarnaast gebruik ik momenteel de Korg X3 ook als master keyboard voor mijn midi modules, zeker voor de Hammond XM1 zijn de toetsen erg lekker om orgel te spelen.

Korg PA 300

Korg PA 300 synthesizerIk was altijd fan van Korg en Roland, ik ben nooit een echte Yamaha fan geweest, maar om eerlijk te zijn vind ik Korg de laatste jaren mooiere producten maken dan Roland. Ook is het Roland geluid vaak best strak en helder, maar is het Korg geluid veel warmer. Ik had een aantal jaren geleden een Roland G800 arranger en was daar erg blij mee, maar het was wel een beetje een lomp en ouderwets ding, met een floppy drive die de helft van de tijd niet meer werkte. Ik zocht een alternatief om op de synthesizer zelf meer sporen opnames te kunnen maken en toen kwam de Korg PA 300 om de hoek kijken en ik was meteen compleet verkocht. De Pa300 heeft 950 geluiden en 64 drumkits aan boord en 128-stemmig polyfoon. Het toestel heeft een ingebouwde 16 track sequencer die in drie modes kan werken, alle sporen tegelijk opnemen, per spoor opnemen en per event / note / bar bewerken en via het scherm of de toetsen (door de goede noten te spelen) aan te passen. Ideaal voor opnames en het resultaat is een standaard Midi file. Maar het is ook in spit mode als arranger te gebruiken om life met een begeleiding mee te spelen en kan als volledig klavier gebruikt worden om bijvoorbeeld piano te spelen. Ik kende de term performances al van de M1 en X3 en dat concept om een complete instelling in één geheel op te slaan is echt fijn. Het is een super gebruikersvriendelijk keyboard en een hele mooie aanwinst voor mijn thuisstudio.

Roland GO:KEYS

Roland GO:KEYS GO-61K keyboardIk was onmiddellijk verliefd op dit keyboard en het is momenteel een van mijn meest gebruikte toetsen. Het toetsenbord van deze Roland bestaat uit 61 aanslaggevoelige toetsen en de aanslaggevoeligheid van deze toetsen is in te stellen in 3 standen. Bovendien voelen de toetsen erg fijn aan door de Ivory-feel. De klanken zijn echt super goed en de improvisatie mogelijkheden zijn ook geweldig. Je kunt zelf bepalen in welke mate je begeleiding wilt hebben doordat je alles in lagen in en uit kunt schakelen. Ik gebruik erg vaak de Wurlizer en Rhodes piano klanken, de aanslag ik heerlijk en het geluid fantastisch. Het keyboard werkt ook op batterijen en heeft ook ingebouwde speakers waardoor je het overal kunt gebruiken. Maar aangesloten op de PA klinkt het natuurlijk het beste. Een geweldig Roland product, ik ben er super tevreden mee en het is een hele mooie aanwinst voor mijn thuisstudio.

Yamaha PSR-E353 keyboard

Yamaha keyboardToen mijn dochter op pianoles wilde had ze ook een instrument nodig om op haar eigen kamer te kunnen oefenen en aangezien ze ook graag pop muziek nummer uit haar hoofd speelde viel de keuze al snel op een keyboard in plaats van een digitale piano. Wel moest het keyboard een goede piano bevatten en aanslaggevoelig zijn. Dan bleef er binnen onze prijsklasse maar één keuze over en dat was de Yamaha PSR-E353. Ik ben geen fan van Yamaha maar dit is voor de prijs een heel leuk instrument met veel mogelijkheden. Het heeft 573 voices en een aanslaggevoelig toetsenbord, een lesfunctie en 158 automatische begeleidingsstijlen. Hij staat bij mijn dochter op de kamer en ze is er nog steeds blij mee. Hoewel ze de laatste jaren meer gitaar speelt, kan ze ook nog steeds goed piano spelen. Het keyboard heeft ook een goede midi aansluiting, maar voor opnames vond ik het geluid wat te dun.

XM-1 drawbar module

hammond xm1 moduleIk heb jarenlang toonwielorgels gehad, grote zware bakken maar een geluid dat niet te evenaren was. Mijn "portable" M100 had in één band ook de bijnaam "het lijk" omdat het bijna even zwaar was en door tenminste twee tot vier mannen gedragen moest worden. Jaren geleden heb ik de Hammond met Leslie verkocht en ben ik overgstapt op een XM-1 drawbar module van Hammond. Ik stuur deze aan door middel van midi vanuit een van mijn keyboards. De module beschikt over enorm veel edit mogelijkheden, zowel op het gebied van de "sound" als ook zaken als keyclick en de scanner effecten en type Leslie (122,147 enz.). De Xm-1 beschikte over 128 geheugen plaatsen, die al gevuld zijn met een scala van sounds, waaronder specifieke "organisten-sounds" zoals bijv. "Jimmy". Maar via de drawbar module kan ook net als op een normaal orgel de sound via drawbars aangepast worden. Er zit een hele mooie oversturing in wanneer ik even lekker ruig wil spelen. De Leslie snelheid kan ik via een klein pedaaltje regelen en de sound van deze module is erg goed, zeker voor opnames. En het neemt veel minder ruimte in dan een echt groot orgel. Ik ben heel tevreden over mijn Hammond module en wanneer ik met twee klavieren wil spelen sluit ik gewoon een tweede midi klavier aan. Lees hier meer over het Hammondorgel.

Medeli DP600 digitale piano

Medeli DP600 digitale pianoToen ik een goede distale piano zocht voor in de woonkamer die er goed uitzag (voorwaarde van mijn toenmalige vrouw), een goede klank had en vooral een goede aanslag, heb ik meerdere merken vergeleken. Uiteindelijk koos ik voor de Medeli DP-600 en hoewel de meeste mensen dit een beetje een budget merk vinden, vind ik dat je voor de prijs een uitstekende digitale piano krijgt met een goede volle klank. Daarnaast is het ook een complete keyboard met automatische begeleiding en alle GM klanken. De dual mode is erg mooi waarbij je onder de piano een zachte string kunt zetten wat een heel mooi vol effect geeft. Medeli komt uit Hong Kong en maakt meerdere soorten elektronische instrumenten. De piano heeft 88 gewogen toetsen met een fijne aanslag die ook goed reageren, is 64 noten polyfoon heeft 142 Voices en 100 Styles. Ook heeft het een Record & Playback mogelijkheid en 3 Pedalen: Soft, Sostenuto en Sustain. Het heeft ook midi in en out en vaak speel ik op dit klavier en laat ik de piano klank genereren door de Roland synthesizer module. Om thuis lekker piano te spelen is het een prima digitale piano. Ik heb de piano al twee keer uit elkaar gehad, omdat een paar toetsen een klapperend geluid begonnen te maken. Door onder de toetsenbord module een paar ringen te doen waardoor het een paar milimeter omhoog kwam, waren alle klapper problemen weer voorbij.

Mijn gitaren

GitarenIk heb een aantal gitaren, mijn oude Squier strat die ik regelmatig in mijn opnames gebruik heb ik al meer dan 25 jaar. Hiervoor heb ik ook een Behringer UC200 chorus en Behringen OD 300 overdrive/ distortion en Behringer CS400 Compressor effect pedaal. Ik heb veel vergelijking gedaan voordat ik deze effectpedalen kocht, mijns inziens hebben deze het beste mooie volle geluid dat ik zocht. Ik gebruik deze pedalen ook voor mijn semi akoestische gitaar met nylon snaren, ook hier klinkt een overdrive erg lekker en voor opnames is een chorus en compressor wel erg handig om het geluid iets voller en meer egaal te maken. Ik heb dus ook een semi akoestische gitaar met nylon snaren die ik ook veel gebruik en een 12 snaren Grand Suzuki gitaar met stalen snaren (die ik al meer dan 40 jaar heb) waar ik zes snaren op heb zitten wat er prettig is voor mijn grote handen. Als versterker heb ik een kleine Marchall versterker maar meestal speel ik rechtsreeks op de mengtafel in. Alleen voor rauwe partijen is het fijn om via de Marchall versterker te spelen en dan het geluid met de condensator microfoon op te nemen. Als basgitaar heb ik een redelijk goedkope Fazley, soms speel ik de partij in op de basgitaar, soms speel ik de baspartij in op de synthesizer, afhankelijk van het nummer. Ik ben niet een echte goede bassist moet ik toegeven, maar ik vind het wel een leuk instrument. Met mijn Grand Suzuki gitaar heb ik ook (in mijn jonge jaren) vaak in kroegjes gepeeld en de Squier Strat heb ik jarenlang gebuikt bij life optredens bij mijn band Neon voor de stevige nummers. Mijn liefde voor de gitaar deel ik met mijn jongste dochter die ook gitaar speelt en ook haar eigen semi akoestische gitaar heeft. Maar ze "leent" ook met regelmaat mijn stratje even. Ze is in tokkelen mij al lang voorbij en ik luister soms met verwondering naar haar spel. Aangezien zij haar eerste gitaar ook nog bewaard staan er dus een redelijk aantal gitaren bij ons thuis. Hier staat mijn pagina over gitaren.

Ukulele

Concert UkuleleZowel mijn dochter als ik bespelen ook de ukelele, wat mijns inziens het meest leuke en vrolijk instrument ter wereld is. Het is goedkoop en zeer eenvoudig te bespelen, ik denk dat bijna iedereen het vrij snel kan leren bespelen. De ukelele hoort in de gitaarfamilie en heeft over het algemeen vier nylon-snaren. De stemming is verwant aan die van de gitaar; de verhoudingen zijn gelijk aan de hoogste vier snaren van de gitaar, maar de bovenste snaar is een octaaf hoger gestemd. Het instrument is ook het meest populaire instrument op Hawaï. Omdat het instrument zo klein is ten opzichte van de bespeler en een redelijk hoge klank heeft, ziet het er al onmiddellijk vrolijk uit. Wanneer men gitaar kan spelen is de ukelele vaak eenvoudig te leren, hoewel de grepen van de akkoorden wel soms compleet anders zijn. De Ukelele gaat tegenwoordig standaard mee op vakantie en is naast de gitaar één van de meest bespeelde instrumenten hier thuis.

Millenium HD-50 E-Drum Set

Drum setMijn dochter houdt net als ik van het bespelen van veel muziekinstrumenten. Ritme was altijd een knelpunt van mij, ik was niet echt ritme vast en mijn slechte fijne motoriek speelde ook mee. Desondanks vond ik ritme-instrumenten en drummer en percussie altijd geweldig leuk en had ik ook erg veel bewondering voor drummers en percussionisten. Met heel veel oefenen heb ik mijzelf ook wat percussie bijgebracht en ondanks dat ik er niet heel goed in ben, vind ik het erg leuk om te doen. Voor opnames gebruik ik altijd een gegenereerde drum vanuit de computer of de arranger, maar soms speel ik zelf een kleine percussie partij met de hand in. We hebben dus ook een drum det op onze muziekkamer staan, een Millenium HD-50 compact E-Drum Set met 193 percussion / drum voices en aanslag gevoeligheid. Het heeft 10 preset drum kits en 1 user drum kit en bevat een Snaredrum, drie Toms, twee cymbals en een Hi-Hat Pad met pedaal en een Bass Drum Pad met pedaal.

Percussie instrumenten

Percussie instrumentenOmdat de meeste percussie instrumenten niet erg duur zijn en overal te koop zijn, heb ik door de jaren heen een leuke collectie percussie-instrumenten opgebouwd. Ik heb een kleine Djembe drum wat een leuk instrument is om te leren bespelen en waarbij je verrassend veel verschillende klanken kunt spelen. Daarnaast heb ik een box met castagnetten en veel shakers, sambaballen en raspen. Allemaal leuke instrumenten om mee te spelen en om in opnames te gebruiken.

Bij-instrumenten

Bij-instrumentenDaarnaast heb ik ook een melodica, een leuk instrument dat je als je een toetseninstrument bespeeld makkelijk kunt leren, het is een blaasinstrument maar je kunt het polyfoon met de toetsen bespelen. Het geluid heeft wel wat weg van een harmonica. Daarnaast speel ik al vanaf mijn achtste jaar blokfluit omdat ik eerst op blokfluit les moest om te laten zien dat ik muzikaal was voordat mijn ouders een orgel wilden aanschaffen. Maar wat he ooit geleerd hebt verleerd je niet zo snel dus ik heb nog steeds een houten blokfluit liggen. Sinds een paar jaar heb ik ook een marimba, een aan de xylofoon verwant muziekinstrument dat veel in de volksmuziek gebruikt wordt. Het is een leuk instrument maar het bespelen is best ingewikkeld, zeker omdat de tonen om en om links en rechts zitten, wat voor een toetsenist erg onlogisch is.

Mijn thuis studio

Tascam DP08 digitale 8 sporen recorderToen ik ooit begon met opnemen gebruikte ik sound on sound met twee bandrecorders, het grote probleem was dat de kwaliteit met elke dub achteruitging en de ruis alleen maar toenam. Later kocht ik een AD/DA converter en nam ik digitaal op, de beperking was toen ook de CPU kracht en de hard schijf. Daarna kocht ik de Tascam DP-08 en hier ben ik heel tevreden over en de laatste jaren maak ik al mijn opnames met dit apparaat. Het heeft totaal 8 sporen waarvan er telkens twee tegelijk opgenomen kunnen worden. Het apparaat werkt zowel op batterijen als op een netvoeding, en de opslag is een SD kaart. Er zit een USB aansluiting op maar deze werkt zo traag dat ik de SD kaart er uithaal om bestanden over te brengen naar de PC voor nabewerking met Audacity. De tascam heeft zowel XLR ingangen met fantoom voeding als line ingangen, ik gebruik een kleine mengtafel voor de Tascam en gebruik dus altijd de line ingangen. Ik gebruik de ingebouwde effect unit meestal voor galm en de ingebouwde digitale equaliser (per spoor) voordat ik een master mix maak. De effect, pan en level knoppen zijn per kanaal als draaiknoppen uitgevoerd en dat werkt erg handig, zeker voor het maken van een eindmix. De bediening is vrij eenvoudig via drukknoppen en een duidelijk display. Ook maak ik regelmatig gebruik van de punch in mogelijkheid via een extern pedaal wanneer ik in een verder goede opname toch een foutje heb gemaakt. Ik mix altijd af op de hoofdtelefoon wat heel prettig werkt. Het is mogelijk om een goede microfoon of gitaar rechtsreeks aan te sluiten, ik vind het zelf prettiger om dit via een mengtafel te doen waar ik een iets handigere toonregeling heb. Al met al een mooi en functionele digitale 8 sporen recorder die precies doet wat het moet doen.

Hier op dit youtube kanaal staan meerdere opnames die met deze setup gemaakt zijn!

Behringer XENYX 1202FX mixerAls mengtafel heb ik vrij lang de oude 12 kanaal Peavey tafel gebruikt maar deze werd erg oud en nam veel ruimte in beslag. Sinds een ruime tijd heb ik nu een kleine Behringer XENYX 1202FX mengtafel staan met daarop aangesloten een Technics versterker en Sony compact boxen. Deze speakers gebruik ik voor monitoring en het bespelen van mijn toetsen. Alles loopt via deze kleine mengtafel. De 1202 FX heeft vier microfooningangen met fantoomvoeding maar deze kanalen hebben ook een jack mono line input. En vier stereo kanalen met jack line inputs. Daarnaast zit een rij aansluitingen voor Cd spelers e.d. Er zit een interne effectenmodule in met 100 presets, maar er zit ook een effect send en return op voor een extern effect processor. Ik gebruik dan ook een externe effect unit. Ik heb de Tascam 8 sporen recorder op de monitor uitgang aangesloten en de main uitgangen op de versterken en speakers. Ik vind de toonregeling erg prettig werken en de knopjes lekker stroperig. Een mooi klein compact tafeltje met toch best veel kanalen en mogelijkheden. Al met al een ideale tafel voor een kleine thuisstudio.

Voor de nabewerking van een opnamen gebruik ik het gratis pakket Audacity, mijn inziens de beste gratis editor om muziek mee te bewerken. Het is een zeer eenvoudig maar heeft zeer veel mogelijkheden. Het programma kan muziek omzet van en naar allerlei formaten (mp3's, wav-, flac- en ogg-bestanden) maar heeft ook de mogelijkheid om audio direct op te nemen van microfoon, geluidskaart, cd of elke andere geluidsbron. Ik gebruik het om het begin van de opname netjes te maken, een goede fade aan het einde te maken, het volume niveau aan te passen, soms pas ik de equalizer to (op geheel of stukken) en pas ik compressie toe. Knippen en plakken is ook zeer eenvoudig en het is mogelijk metadata zoals titel, artiest, opnamedatum e.d. toe te voegen.

Android muziek apps op de Samsung tablet

Tegenwoordig is het aantal muziek apps op tablets van een dermate goede kwaliteit dat het zelfs professioneel toepasbaar is. Maar ook thuis zijn deze apps zeer goed te gebruiken, niet alles hoeft meer in echte "hardware" op een grote stapel te staan, zaken zoals sequencers, drum computers en begeleiding apps. Maar ook zelfs complete virtuele synthesizers zijn niet extreem duur en van goede kwaliteit. Wel is het soms een probleem is een gebrek aan goede midi en audio devices bij tablets. Ik gebruik zelf een paar apps zeer regelmatig en heb deze ook gekocht, voor een beetje goede kwaliteit en reclamevrij heb ik wel wat geld over.

Lil Drum Machine

Lil Drum MachineOndanks de naam is deze app geen speelgoed maar een serieus leuke en programmeerbare klassieke 16e-noot step sequencer / drummachine. De interface is heel mooi maar ook erg goed, er worden 14 klassieke drumkits meegeleverd waarbij ook alle instrumenten uit alle kits gemixt kunnen worden, maar ook eigen loops in de vorm van wav bestanden gebruikt kunnen worden. Het programma heeft ook meerdere effecten aan boord en elke sample kan op meerdere wijze nog aangepast worden. Eenmaal iets leuks gemaakt kunt u het onder een eigen naam opslaan en weer opnieuw laden. Het werk allemaal net als een traditionele echte drumcomputer en het is een zeer bruikbare app die zijn geld zeker waard is.

Ireal Pro

Ireal ProVrijwel elke musicus kent het probleem, u heeft even zin om lekker te improviseren maar mist een goede backing track. Hier komt een mooi en ingenieus programma om de hoek kijken, Ireal Pro. Met deze app kunt u akkoordenschema's van uw favoriete nummers maken of van het uitgebreide forum downloaden en deze dan via een gekozen style af te spelen. Met dit programma maakt u een eigen achtergrond band die u zo klein of groot kunt maken als u zelf wilt. Zelfs bekende muziekscholen gebruiken deze app voor hun studenten. U kunt zelf de gedownloade nummer heel eenvoudig aanpassen maar ook zelf eenvoudig nieuwe akkoorden schema's maken. Hierbij kun u de traditionele muziek notatie gebruiken die u al gewent bent als u muziek kunt lezen. Kies uit de meegeleverde 50 verschillende en personaliseer elke stijl met een verscheidenheid aan geluiden, waaronder piano, Fender Rhodes, akoestische en elektrische gitaren, akoestische en elektrische bassen, drums, vibrafoon, orgel en meer. Transponeer elke nummer naar een willekeurige toonsoort. Het programma is redelijk op jazz georiënteerd en ook op oneven maatsoorten. Maar ook vrij traditionele styles zijn beschikbaar. Ook zitten er standaard een aantal (best pittige) oefeningen bij meegeleverd. Dit programma is ideaal als backing track maart ook om serieus te oefenen, ik vind persoonlijk de app de prijs erg waard.

Verschillende opname technieken

Ik gebruik verschillende werkwijzen om nummers op te nemen, de meest eenvoudig is een goede karaoke backingopname te vinden en deze op twee sporen op te namen op de Tascam recorder. Daarna zing ik dan één op meerdere zangpartijen in en voeg ik eventueel nog een instrument toe. Ik gebruik meestal de ingebouwde galm van de Tascam en voor de eerste correcties ook de parametrische toonregeling van de Tascam om bijvoorbeeld de laag band ietst strakker te maken. Daarna mix ik het geheel af op de speakers (koptelefoon geeft een vertekend beeld) en maak ik een master opname op de Tascam recorder. De master opname exporteer ik naar een wav bestand en deze kopieer ik naar de PC. Hier bewerk ik het wav bestand met Audacity om het begin en het einde goed te maken en meestal een fade out toe te voegen. Ook gebruik ik de equalizer en de compressor van Audacity regelmatig om de opname iets te verbeteren. Daarna exporteer ik de opnamen meestal naar MP3 formaat als definitieve opname.

Een nadeel van de vorige methode is dat de toonsoort vastligt en je het nummer wel goed in de toonsoort van de oorspronkelijke zanger moet kunnen zingen en dat is vaak niet het geval. Soms zing ik het nummer dan een octaaf lager en vaak klinkt dit ook erg goed. Maar als de toonsoort niet lukt is er een ander methode van opnemen. Ik zoek dan een goede midi opnamen of ik koop een goede midi opnamen die ik in Bandlab Cakewalk inlees. Meestal begin ik met het weggooien van de tracks die ik niet leuk vind om dan meestal de drum, bas en één of twee partijen over te houden. Deze transponeer ik dan naar een voor mij prettige toonsoort. Het bewerken doe ik op de ingebouwde soft synthesizer van mijn laptop, de kwaliteit is hier nog niet zo belangrijk. De definitieve opnamen maak ik via de USB midi adapter en de Roland Soundmodule naar twee sporen op de Tascam recorder. Het nadeel hiervan is wel dat d e mix drum, bas en basispartij al wel in goede verhouding moet zijn.

Hierna neem speel ik de toetsen en gitaar partijen die ik nog wil toevoegen in op de volgende sporen op de Tascam recorder en zing ik één of meerder zangpartijen in. Hier bereik ik meestal wel het maximum van de acht sporen op de Tascam. Daarna mix ik het geheel weer af op de speakers en maak ik een master opname op de Tascam recorder. De master opname exporteer ik naar een wav bestand en deze kopieer ik naar de PC. Hier bewerk ik het wav bestand weer met Audacity en exporteer ik de opnamen weer naar MP3 formaat als definitieve opname.

De derde methode die ik gebruik pas ik toe als ik helemaal niets al bron materiaal heb. Ik gebruik hiervoor de app iReal om een style te zoeken die het dichtst in de buurt komt van wat ik zoek voor de nummer, waarna ik een intro, refrein en couplet invoer in muzieknotatie in de app tot ik een goed arrangement heb gevonden. Deze exporteer ik dan maar Midi formaat en kopieer ik naar de laptop. Hier lees ik het midi bestand in Bandlab Cakewalk in waarna ik met knippen en plakken de stukken in kopieer en in de goede volgorde zet, tot het hele nummer compleet is. Vaak pas ik dan de drums nog wat aan om de overgangen en fills iets natuurlijker te laten klinken. Dit midi bestand neem ik dan weer op via de Roland soundmodule naar twee sporen op de Tascam recorder. Daarna speel ik nog een aantal tracks in en zing ik weer één of meerdere zangpartijen in.

De meest uitgebreide methode van opnemen is van de basis af, eerste met de drum app een drumpartij maken, deze opnamen op twee sporen en dan zelf alle volgende partijen zelf inspelen. Dit doe ik af en toe, de meditatie muziek die ik opgenomen heb is op deze wijze tot stand gekomen. Er zijn dus meerdere gereedschappen die je kunt gebruiken, maar uiteindelijk zit bij mij meestal de Tasacam en het afwerken op de laptop met Audacity er bijna altijd standaard bij.

Last update: 05-07-2021


Disclaimer: Hoewel de heer Pragt de informatie beschikbaar op deze site met grote zorg samenstelt, sluit hij alle aansprakelijkheid uit. Op de artikelen van de heer Pragt rust auteursrecht, overname van tekst en afbeeldingen is uitsluitend toegestaan na voorafgaande schriftelijke toestemming. Heinpragt.com is ingeschreven bij de KvK onder nummer: 73839426 en is gevestigd in Veenendaal.  Lees hier de privacyverklaring van deze site. Voor informatie over adverteren op deze site kunt u contact opnemen met: (heinpragt@outlook.com).